Wysoka żywotność i niewielki pobór mocy w porównaniu do reflektorów z żarówkami, to najistotniejsze zalety lamp LED. Można je wykorzystywać zarówno jako światła robocze, jak i te do jazdy w transporcie.
Zapewnienie odpowiedniego oświetlenia, to ważny element w podnoszeniu komfortu i efektywności pracy sprzętu polowego. Montaż kilku dodatkowych lamp roboczych wiąże się z podwyższonym zapotrzebowaniem na prąd, co w pracy z maszynami wykorzystującymi sterowniki elektroniczne mogłoby utrudnić ich funkcjonowanie. Rosnąca popularność ledowego oświetlenia ciągników i maszyn rolniczych, jest więc efektem ich mniejszej energochłonności. Dla przykładu zamontowany w traktorze reflektor z żarówką H3 na wytworzenie strumienia światła o mocy 1150 lumenów pobiera prąd o mocy 55 W, podczas gdy reflektor LED o mocy 2500 lumenów zużywa 29 W.
Podstawowym elementem diody są dwa półprzewodniki tworzące kryształ. Gdy przepływa przez nie prąd stały, w zależności od modelu o napięciu od 12 V do 60 V, generują energię w postaci światła.
Ledowy reflektor roboczy do ciągnika kosztuje od 150 do 250 zł/szt., podczas gdy lampa halogenowa wiąże się z wydatkiem zaledwie 50–80 zł. Różnica w cenie jest natomiast rekompensowana większą wydajnością świetlną i trwałością. Dla lamp LED jest ona określana na minimum 20 tys. godzin, a reflektory halogenowe pracują średnio przez ok. 2 tys. godzin.
Fot. firmowe