- przewrócenie maszyny (24%),
- zderzenie z innymi użytkownikami drogi (20%),
- zła widoczność (15%),
- niesprawna maszyna (13%),
- błąd kierowcy (11%).
- dostosować prędkość jazdy do warunków (natężenia ruchu, stanu nawierzchni),
- unikać wchodzenia w zakręty ze zbyt dużą prędkością,
- unieruchomić i zabezpieczyć przewożony ładunek przed wypadnięciem z przyczepy,
- wyposażyć sprzęt w panele oświetleniowe i sygnalizacyjne,
- zwiększyć czujność traktorzystów szczególnie podczas jazdy z zawieszaną maszyną,
- poprawić widoczność przez zamontowanie dodatkowych lusterek lub kamer.
W porównaniu do nowych maszyn pojazdy starszej generacji mają większy udział w wypadkach związanych z przewróceniem pojazdu. Niestety w tym przypadku dużą liczbę stanowią wypadki śmiertelne, bo aż 39% ze wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem maszyn rolniczych.
Niezwykle istotne w zapobieganiu nieszczęśliwym zdarzeniom jest troska, aby inni użytkownicy dróg mogli jak najszybciej dostrzec pojazdy rolnicze i odpowiednio ocenić prędkość jazdy oraz wymiary (długość i szerokość) sprzętu. W badaniach okazało się, że zamontowanie paneli oświetleniowych i sygnalizacyjnych jest najbardziej efektywnym i opłacalnym rozwiązaniem. W związku z tym nowe przepisy UE wprowadzają to dla wszystkich nowych maszyn rolniczych wyprodukowanych od 2018 r.
Kolejnym czynnikiem powodującym wypadki drogowe jest zły stan techniczny sprzętu rolniczego, w tym niesprawne światła odblaskowe czy nieprawidłowe działanie hamulców – zwłaszcza w zestawie ciągnik + przyczepa. Warto zauważyć, że ponad 80% zarejestrowanych przez badaczy wypadków rolniczych w miało miejsce w gospodarstwie lub na polu, a reszta na drogach publicznych.
oprac. zs na podstawie CEMA