Zanim przystąpimy do wymiany zużytych części trzeba przygotować ciągnik. Należy zdemontować maskę i chłodnicę z filtrem powietrza oraz drążek kierowniczy. Uzyskujemy wówczas swobodny dostęp do śrub mocujących most. Kolejnym krokiem jest podniesienie na lewarku przodu ciągnika. Pamiętajmy, aby solidnie zabezpieczyć traktor przed stoczeniem się. Dlatego konieczne jest zaciągnięcie hamulca ręcznego i umieszczenie klinów pod kołami. Po odkręceniu wszystkich śrub można zdemontować kompletny przedni most. Podczas tej czynności najlepiej skorzystać z pomocy drugiej osoby.
Mając zdemontowany most kolej na wybicie sworznia przedniej osi. Główny sworzeń osi to wydatek ok. 65 zł (wszystkie ceny brutto). Wraz ze sworzniem trzeba wymienić tuleje, które kosztują 37 zł.
Maksymalny, dopuszczalny luz między sworzniem a tulejką wynosi 0,5 mm. Po zamontowaniu nowych części nie można zapomnieć o zablokowaniu sworznia w osi i jego nasmarowaniu. Trzeba także sprawdzić luz wzdłużny osi we wsporniku, który nie powinien przekraczać 0,6 mm. Jeśli wartość ta jest większa, konieczne jest zastosowanie podkładek dystansowych, które kosztują 1–2 zł.
W przypadku sworzni zwrotnicy do wymiany elementów należy przystąpić kiedy luz pomiędzy współpracującymi częściami przekracza 0,4 mm. Komplet części na jedną stronę to wydatek ok. 150 zł. W zestawie jest: sworzeń, 2 tuleje, pierścień oporowy i uszczelniający oraz łożysko. Pamiętajmy, że po wciśnięciu tulejek konieczne jest ich dokładne obrobienie pod wymiar sworznia. Dlatego niezbędny jest użycie rozwiertaka. Takie nastawne narzędzie kosztuje ok. 100 zł.
Naprawiając przedni most koniecznie trzeba przyjrzeć się kondycji przegubów kulowych. Jeśli ich stan budzi wątpliwości lepiej od razu wymienić je na nowe. Takie elementy z logo marki Waryński kosztują 35 zł i mają możliwość regulacji docisku sworznia. Pamiętajmy, że po wymianie trzeba ustawić zbieżności. Dla Ursusa C-330 i C-360 wartość ta wynosi 7 mm z tolerancją 4 mm.
Adresy sklepów, gdzie można nabyć oryginalne części znajdą Państwo na stronie www.jacekmocny.pl w zakładce "gdzie kupić".
Naprawa przedniej osi w 4 krokach:
Zanim przystąpimy do naprawy przedniego mostu trzeba zabezpieczyć ciągnik przed stoczeniem. Konieczny jest także demontaż maski oraz chłodnicy i filtra powietrza.
Tak zużyta tulejka nie wróży nic dobrego, bo dopuszczalny luz między sworzniem a tulejką wynosi 0,5 mm. Jeśli będziemy zwlekać z naprawą uszkodzeniu może ulec wspornik! To szczególnie istotne jeśli traktor pracuje z ładowaczem czołowym.
Podczas montażu nowych tulejek należy zwrócić uwagę, by kanał doprowadzający smar był ulokowany na wprost smarownika. W przeciwnym razie smarowanie nie przyniesie efektów i wkrótce trzeba będzie ponowić naprawę.
Po naprawie trzeba unieruchomić sworzeń w osi. W przeciwnym razie zużywać się będzie oś a nie tulejki!