W 2015 roku polscy rolnicy kupili 12 303 nowe ciągniki, co jest wynikiem znacznie odbiegającym od średniej z wielu poprzednich lat na poziomie 14 tys. sztuk. Od kilku lat niepodzielnie pierwsze miejsce pod względem liczby zarejestrowanych ciągników zajmuje New Holland, uzyskując poziom 2055 traktorów, udział w rynku wynosi 16,7%. Jest to jednak wynik niższy niż w roku poprzednim, o ok. 20%. Druga lokatę w tym zestawieniu zajęły ciągniki John Deere, których w analizowanym okresie zarejestrowano 1874 sztuki. Na traktorowym podium znalazła się także marka Zetor, gdzie nabywców znalazło 1658 nowych ciągników. Spory wzrost sprzedaży zanotowała marka Deutz-Fahr (13.2%), która z liczbą 1132 sprzedanych traktorów zajęła miejsce czwarte, tuż przed ciągnikami Kubota, których w 2015 roku sprzedano 1095 sztuk.
Reakcją na obniżony popyt na nowe ciągniki jest wzrost zainteresowania sprzętem używanym. W minionym roku zarejestrowano 16 390 używanych traktorów, co jest wynikiem o 6% wyższym niż w roku 2014.
Najchętniej kupowanym modelem w 2015 roku był Zetor Major 80, w sumie zarejestrowano ich aż 366 sztuk, co jest jednak wynikiem gorszym o 7% od roku 2014. Z kolei zmiana lidera nastąpiła w klasyfikacji regionów. Po długiej dominacji Mazowsza na pierwsze miejsce wśród województw wysunęła się Wielkopolska, gdzie w 2015 roku zarejestrowano najwięcej – 2051 nowych traktorów. Obserwujemy w tym przypadku wzrost sprzedaży aż o 13%.
Z kolei w sąsiednich Niemczech w fotelu lidera pod względem sprzedaży ciagników rolniczych zasiada firma John Deere z 19,5-procentowym udziałem w rynku (ponad 6 tys. traktorów). W ubiegłym roku za Odrą rynek traktorów skurczył się o blisko 7%, a łaczna sprzedaż wyniosła 32 220 segzemplarzy. oprac beb na podstawie danych Martin & Jacob i AgE
Fot. Beba