Najmocniejszy ciągnik w Korei Południowej
Nową gamę trzech modeli ciągników MT9 otwiera MT9.140 o mocy 143 KM. Oficjalna prezentacja wersji MT9.140, uznawanej za najmocniejszy ciągnik, jaki dotychczas wyprodukowano w Korei Południowej, odbyła się podczas Kiemsta 2024, czyli największej wystawy maszyn rolniczych w tym kraju.
Zobacz też: Ile kosztuje ciągnik rolniczy? Od czego zależy cena?
Jakie możliwości oferuje nowa seria ciągników LS MT9?
3,6-litrowy silnik FPT zgodny z normą Stage V (maksymalny moment obrotowy 600 Nm) napędza również pozostałe dwa modele, czyli MT9.120 (122 KM) oraz MT9.130 (132 KM), które współpracują z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT). Jak wynika z doniesień, to pierwsza tego typu skrzynia opracowana w Korei Południowej.
W rezultacie uzyskano płynną i szybką zmianę 32 biegów do przodu i taka samą liczbę przełożeń do tyłu z ośmioma automatycznymi prędkościami. Prędkość maksymalna wynosi 35 km/h w modelu T9.120 i 37,5 km/h w dwóch pozostałych wersjach.
Udźwig 4,2 tony i nowoczesna hydraulika
Rozstaw osi wszystkich trzech traktorów wynosi 2,6 m, a udźwig tylnego podnośnika 4,2 t, zaś prędkości WOM to 540/540E/1000 obr./min. Nie wiadomo jeszcze, czy niżej wymienione elementy są w wyposażeniu standardowym czy opcjonalnym, ale jest amortyzowana kabina, podgrzewany fotel, elektroniczny joystick do sterowania ładowaczem, hydraulika (120 l/min) z czujnikiem obciążenia oraz przednie i tylne kamery. Firma zapowiada, że w przyszłym roku seria MT9 ma być wyposażona rozwiązania autonomiczne.
Zapotrzebowanie rynku na mocniejsze ciągniki rośnie
Dane opracowane przez Koreańskie Stowarzyszenie Maszyn Rolniczych pokazują, że sprzedaż ciągników o mocy ponad 100 KM w tym kraju wzrosła ponad dwukrotnie od 2015 r. (13,3%) do 2022 r. (30,8%). Producent spodziewa się, że z czasem zainteresowanie tymi ciągnikami wzrośnie, więc firma LS chce być gotowa do wejścia na ten rynek z serią MT9.
Czy LS MT9 trafi na rynek europejski? Producent wciąż rozważa decyzję
Czas pokaże, czy w planach producenta jest wprowadzenia serii LT9 na rynek europejski. W niniejszej kwestii nie ma jeszcze komentarza firmy, mówi się jednak, że decyzja o poddaniu nowych ciągników homologacji UE nie została jeszcze podjęta. Warto dodać, że na razie czterocylindrowy MT7.101 o mocy 101 KM jest najmocniejszym ciągnikiem LS dostępnym obecnie w Europie.
Oprac. jj na podst. Steven Vale, profi.co.uk
Źródło: profi-technika.pl