Na rynku zadebiutował olej Texaco Delo 600 ADF do mocno obciążonych silników z nową technologią dodatków uszlachetniających. To linia stworzona z myślą o znacznym ograniczeniu zapychania filtrów DPF (mniejsze gromadzenie się popiołu) i wydłużeniu okresu ich eksploatacji nawet dwuipółkrotnie. Produkt przeznaczono zarówno do pojazdów drogowych, rolniczych i budowlanych. Producent podkreśla zawartość zaledwie 0,4% popiołu siarczanowego, co jest znacznie mniejszą wartością niż wynosi limit 1% – co jest wartością typową dla wielu olejów do silników mocno obciążonych, dostępnych w sprzedaży.
Limity emisji spalin napędza rozwój technologii
W roku 1999 wprowadzono europejskie normy Stage I dla silników stosowanych w maszynach nieporuszających się po drogach (NRMM) w tym w ciągnikach i maszynach rolniczych, a w kolejnych latach wymogi dotyczące NOx oraz cząstek stałych zaostrzały się, dzięki czemu spaliny stawały się dużo czystsze.
Podczas gdy normy Stage III i IV spowodowały ograniczenie stosowania filtrów DPF, Stage V upowszechnia stosowanie tych filtrów, zdolnych do skutecznej redukcji emisji cząstek stałych, jednak wymagających okresowego czyszczenia dla usunięcia materiałów niepalnych, jakie z czasem się na nich gromadzą.
– Wadą filtrów DPF jest fakt, że zwiększają one zużycie paliwa, aby zapewnić wytworzenie ilości ciepła wystarczającej do wypalenia nagromadzonej sadzy. Ma to swoją cenę, związaną nie tylko z bezpośrednim kosztem maszyn i ich czujników oraz niezbędnych urządzeń dozujących, ale także ze stałymi kosztami eksploatacji i konserwacji – wyjaśnia Rommel Atienza z koncernu Chevron, do którego należy marka Texaco.
Olej sposobem na awarię DPF
Chociaż filtry DPF stosowane są od wielu lat, nadal są one źródłem usterek. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Texaco Lubricants w Wielkiej Brytanii w 2020 roku. 67% respondentów, użytkowników samochodów ciężarowych, zgłosiło problemy z układami kontroli emisji spalin, a wielu z nich wskazało konkretnie na filtry DPF. Blisko połowa ankietowanych twierdzi, że musiała przeprowadzać ręczną regenerację filtra DPF, aby przywrócić jego skuteczne działanie – co było nieplanowanym zabiegiem, zatrzymującym samochód ciężarowy w serwisie, a przy tym wymagającym wypalenia paliwa. Zapchane filtry DPF, konieczność ich czyszczenia lub wymiany, stanowiły najczęściej zgłaszane problemy.
Mniej popiołu w filtrze DPF
Filtr DPF wychwytuje do 98% emitowanych cząstek stałych w formie sadzy i popiołu, z czego większość spalana jest podczas zwykłego cyklu regeneracji DPF. Jednak popiół, jako pochodna metalicznych dodatków do olejów, nie ulega spaleniu, co oznacza, że z upływem czasu filtr DPF się zapycha, a właściciele maszyn i flot pojazdów muszą wycofywać je z eksploatacji na czas przywracania sprawności filtra DPF, co zwiększa koszty konserwacji i obniża produktywność maszyn.
Jeżeli na filtrze DPF zbierze się zbyt wiele sadzy i popiołu, duża ilość ciepła wytwarzana w procesie regeneracji może go uszkodzić, a jego wymiana jest kosztowna. Zapychanie filtrów DPF zwiększa ciśnienie zwrotne w silniku oraz częstotliwość regeneracji, co przekłada się na większe zużycie paliwa.