StoryEditor

Oszczędna praca ciągnikami dużej mocy

Nie mamy wpływu na ceny paliwa, dlatego musimy szukać rozwiązań, które sprawią, że jego zużycie będzie ograniczone. Jednym ze sposobów jest jazda automatyczna i transfer danych – mówił podczas cyklu seminariów uprawowych naszej redakcji Krzysztof Gomolla z firmy Claas. Służy do tego nowy terminal CEMIS 1200.
23.01.2023., 11:01h

Terminal Claas CEMIS 1200 umożliwia bezprzewodową wymianę danych między ciągnikiem a systemem zarządzania gospodarstwem. To ważne, bo wysyłamy tu nie tylko zlecenia do pracy maszyn, ale dane nt. pracy ciągnika. Przez Internet prześlemy zlecenie, np. do pracującego w polu rozsiewacza. Dotykowy terminal działa w standardzie ISOBUS, ma konfigurowalne ekrany robocze przez co mamy szybki dostęp do najpotrzebniejszych informacji. Obsługuje systemy kontroli sekcji, dokumentacji i prowadzenia GPS.

– Gdy zmieniamy ustawienia, np. ciśnienie w ogumieniu to niezbędna jest informacja zwrotna ile zostało zużytego paliwa podczas takiej pracy. Dzięki temu można skorygować parametry lub pouczyć traktorzystę, gdy spalanie przekracza normę – wskazywał Gomolla.

Drugim elementem jest antena Sat 900 GNSS. Nowy odbiornik GNSS zoptymalizowany pod kątem systemu prowadzenia CLAAS GPS PILOT. Przyszłościowe i dobrze zintegrowane ze środowiskiem CLAAS z najnowocześniejszym zarządzaniem licencjami, aktualizacjami oprogramowania i możliwościami diagnostycznymi. Tu do wyboru mamy różne dokładności od 30 (EGNOS) do 2,5 cm (RTK NET). Warto zaznaczyć, że dziś aby mieć dokładność prowadzenia na polu rzędu 2-3 cm nie trzeba instalować dodatkowych stacji. Standardową dokładnością prowadzenia jest 15 cm, dzięki 5-letniej fabrycznej licencji SATCOR 15 by Trimble RTX.

Przekładnia bezstopniowa

Z pomocą w ekonomicznej pracy przychodzą tez nowe rozwiązania w przekładniach, m.in. bezstopniowych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem szczególnie w ciągnikach pow. 200 KM. Szacuje się ze niebawem udział bezstopniówek w tym segmencie dojdzie do 80%.

– Podstawowym celem każdej przekładni CMATIC jest odnalezienie optymalnej prędkości obrotowej silnika w zależności od zadanej prędkości roboczej i obciążenia. Przekładnia sama zadba o oszczędność paliwa dobierając właściwe obroty i przełożenie – podkreślał. Atutem nowoczesnych skrzyń jest możliwość wyboru jednego z wielu automatycznych trybów pracy wg stałej prędkości roboczej, czy obrotów silnika.

Przekładnia bezstopniowa CVT (Claas CMATIC) to przekładnia, która może osiągać i zmieniać bezstopniowo nieskończoną liczbę przełożeń pomiędzy wartościami maksymalnymi i minimalnymi.  Jest to przeciwieństwo innych przekładni mechanicznych, które oferują stałą liczbę przełożeń. Zaletą przekładni hydrauliczno-mechanicznej Claas jest to że min 70% mocy przekazywane jest przez część mechaniczną.

Gomolla podkreślał, że przekładnię CMATIC można wykorzystać do każdej pracy, od mulczowania do transportu, a jedną z funkcji przekładni jest Power0, czyli opcja zatrzymywania ciągnika pod górkę po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Ciągnik nie porusza się, jeśli kierowca nie działa na pedał lub dźwignię CMOTION.

Co ważne, każdy może skonfigurować przekładnie wg swoich preferencji, np. ustawić ograniczenie prędkości czy trzy prędkości tempomatu w każdym kierunku jazdy. Inna ciekawą funkcją jest Droop, czyli maksymalna prędkość silnika dozwolona przez kierowcę i może być wyrażana w procencie prędkości znamionowej albo w obr./min. Skrzynia Claas oferuje też trzy tryby jazdy:

Auto: W pełni automatyczne zarządzanie silnikiem i skrzynią biegów. Sterowanie prędkością za pomocą pedału gazu. CMOTION pull zwiększa efekt hamowania silnika.

Drivestick / CMOTION : W pełni automatyczne zarządzanie silnikiem i skrzynią biegów. Zarządzanie prędkością za pomocą CMOTION i/lub pedału

Ręczny (dla specjalnych aplikacji) Ustawienie prędkości silnika: Pedał lub gaz ręczny. Zarządzanie szybkością przez CMOTION.

– Z naszych doświadczeń wynika, że zastosowanie jazdy automatycznej w różnych pracach polowych może przynieść oszczędności paliwa nawet do 10% – wskazywał Gomolla.

Automatyka ustawień

Wyzwaniem dla operatorów ciągników rolniczych jest dobór odpowiednich ustawień do warunków w taki sposób, aby praca wykonana została szybko i tanio. Z pomocą przychodzi opracowany przez Claas system CEMOS, który pomaga znaleźć właściwe odpowiedzi na konfigurację zestawu pracującego w polu. CEMOS uwzględnia różne zastosowania ciągnika, warunki pogodowe i glebowe, opcje balastowania i złożone ustawienia maszyny.

Przygoda z systemem CEMOS rozpoczyna się już podczas przygotowaniu do pracy, przez dobór optymalnego ciśnienia w oponach, gdzie celem jest uzyskanie maksymalnej przyczepności i wykorzystanie potencjału opon. Następnie zajmujemy się balastowaniem ciągnika, by zapewnić najlepszą trakcję a w efekcie oszczędną pracę przy danej głębokości roboczej.

CEMOS podpowiada także podstawowe ustawienie dołączonej maszyny, by krok po kroku poprawnie ustawić osprzęt. Służy do tego prosta prezentacja opisowa i obrazowa. Claas oferuje asystentów dla pługów czy kosiarek. Kluczową rolą systemu jest optymalizacja pracy, szczególnie pod kątem zużycia paliwa przy uwzględnieniu jak najwyższej wydajności powierzchniowej. Z dotychczasowych doświadczeń producenta wynika, że wprowadzanie zaleceń systemu CEMOS prowadzi do 16,8% oszczędności paliwa przy większej o 16,3% wydajności powierzchniowej.

Nowością firmy Claas na sezon 2023 jest system CEMOS Terranimo, który będzie informował użytkownika o wywieranym nacisku na glebę. Terranimo ilustruje wpływ aktualnej konfiguracji osprzętu ciągnika na glebę, przez co można łatwo uzyskać zoptymalizowane głębokości robocze na danym polu. Na terminalu zobaczymy wpływ ciśnienia w oponach i balastu na nacisk na podłoże, a na tej podstawie rolnik może podejmować świadome decyzje dotyczące uprawy.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. listopad 2024 21:19