StoryEditor

Rolnicy walczą o dalsze użytkowanie Belarusów. Grozi im złomowanie bez odszkodowania?!

Kto uratuje Belarusy przed złomowaniem? Rolnicy są zaniepokojeni, a izby rolnicze walczą o sprawiedliwość w tej kontrowersyjnej sprawie.

16.01.2025., 12:10h

Kto zawinił w sprawie nielegalnych rejestracji tysięcy ciągników Belarus?

Rolnicy, którzy kupili ciągniki marki Belarus po 2016 roku mają poważny problem. Zdaniem prokuratury traktory te zostały w Polsce zarejestrowane niezgodnie z prawem, bo nie posiadały europejskiej homologacji wymaganej przy wprowadzeniu nowego pojazdu do obrotu na teren UE.

Zobacz też: Posiadaczy ciągników rolniczych MTZ Belarus czekają poważne problemy, a niektórych rolników – prawdziwa katastrofa!

Prawda jest taka, że zawiniły głównie starostwa powiatowe, które rejestrowały Belarusy z naruszeniem obowiązujących przepisów. Część winy ponoszą też dystrybutorzy i importerzy, bo pomijali świadectwo zgodności WE. Ale zapłacą za to rolnicy, bo niewykluczone, że będą musieli je zezłomować i nie dostaną za to żadnego odszkodowania. Sprawa może dotyczyć nawet 7 tysięcy traktorów.

Izby rolnicze walczą o cofnięcie decyzji wyrejestrowania Belarusów

W obronie rolników wystąpił teraz samorząd rolniczy. Warmińsko-Mazurska Izba Rolnicza zwróciła się do Krajowej Rady Izb Rolniczych o pilną interwencję w sprawie cofnięcia decyzji o wyrejestrowaniu ciągników MTZ Belarus wyprodukowanych po 1 stycznia 2016 r.

- Dlaczego to rolnicy mają cierpieć za błędy urzędników i sprzedawców? Kupowali sprzęt w dobrej wierze, legalnie zarejestrowany w Polsce, który był dla nich ekonomicznie uzasadnionym wyborem. Dla wielu to kluczowe narzędzie pracy – jego utrata oznacza paraliż gospodarstwa – zaznacza Izba Rolnicza. I dodaje, że przecież rolnicy kupili te ciągniki, nie mając świadomości, że nie spełniają wymagań.

Ciągniki kupione na kredyt do zezłomowania? Rolnicy są w szoku

Z ustaleń samorządu rolniczego wynika, że urzędowe decyzje o rejestracji tych pojazdów były niezgodne z prawem, ponieważ brakowało europejskiej homologacji wymaganej przy wprowadzeniu pojazdów spoza UE.

- I to nie urzędnicy czy importer, ale rolnicy są teraz zmuszeni do zezłomowania ciągników, które kupili na kredyt często jako podstawowe maszyny w gospodarstwie – podkreśla Romuald Tański, szef Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej i informuje, że ta sytuacja jest niedopuszczalna, dlatego należy ochronić poszkodowanych właścicieli ciągników.

Ministerstwo infrastruktury pracuje nad zmianami dla pojazdów spoza UE

Tygodnik Poradnik Rolniczy zwrócił się do ministerstwa rolnictwa z zapytaniem, czy podejmie jakieś kroki, by pomóc poszkodowanym rolnikom. Na razie nie otrzymaliśmy żadnej konkretnej odpowiedzi.

Poprosiliśmy też ministerstwo infrastruktury o komentarz w tej sprawie. Resort wyjaśnił nam, że „sprawy prowadzone przez prokuraturę i sądy administracyjne, związane z wydanymi przez starostów decyzjami o rejestracji konkretnych pojazdów, prowadzone są na drodze indywidualnych postępowań, w których Ministerstwo Infrastruktury nie jest stroną”. Ale poinformował jednocześnie, że prowadzi prace nad opracowaniem jednoznacznych przepisów, dotyczących dopuszczania do ruchu pojazdów z krajów spoza UE.

Źródło: tygodnik-rolniczy.pl

image

Kiedy najlepiej sprzedać ciągnik? Czy opłaca się mieć sprzęt na własność?

Kamila Szałaj
Autor Artykułu:Kamila Szałaj Redaktorka portalu tygodnik-rolniczy.pl i Tygodnika Poradnika Rolniczego. Kamila Szałaj jest ekspertką z zakresu polityki rolnej w Polsce oraz rynków rolnych. Specjalizuje się także w kwestii dopłat bezpośrednich i dotacji dla rolnictwa. Podejmuje też tematy dotyczące bezpieczeństwa w rolnictwie oraz interwencji w obronie rolników. Zdobyła 1. miejsce w ogólnopolskim konkursie KRUS „W rolnictwie można pracować bezpieczniej”. W 2018 roku odznaczona przez ministra rolnictwa medalem Zasłużony dla Rolnictwa.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
16. styczeń 2025 17:01