Z problemem zmiany ciśnienia w ogumieniu traktorów i maszyn rolniczych producenci ogumienia zmagają się od lat. Wszystko po to, by zmniejszyć ugniatanie gleby na polu poprawiając jednocześnie parametry uciągu. Ciekawą koncepcję w tym zakresie zaprezentowała w Paryżu firma Michelin.
Nowoczesna opona Michelin EvoBib wyróżnia się dzielonym bieżnikiem z możliwością zmiany powierzchni styku z podłożem w zależności od zastosowanego ciśnienia. Aby więc w pełni wykorzystać jej możliwości traktor musi mieć system zmiany ciśnienia w ogumieniu podczas jazdy. Pracując na polu z obniżonym ciśnieniem ok. 1,2 bara opona Michelin wykorzystuje maksymalną powierzchnię bieżnika. Masa sprzętu jest wtedy rozłożona na większej części gruntu. Z kolei w trakcie transportu, gdy zalecane jest wyższe ciśnienie niż podczas prac polowych (około 2 barów), charakterystyczny bieżnik styka się z szosą tylko w centralnej części. Różnica w powierzchni kontaktu opony z podłożem między poszczególnymi trybami pracy sięga 20%.
Jak podaje Michelin, dla ciągnika o mocy ok. 300 KM można dzięki technologii EvoBib zaoszczędzić około 20 KM. Obecnie nowe ogumienie dostępne jest w rozmiarze 710/70 R42 (tył) i 600/70 R30 (przód).
Fot. Beba, firmowe