StoryEditor

Sprzedaż ciągników w 2022 roku [SERIA: TWOJA OPINIA O CIĄGNIKU]

Przerwane łańcuchy dostaw, horrendalne ceny surowców, problemy z dostępnością maszyn, szalejąca inflacja – jak to wszystko wpłynęło na sprzedaż ciągników w 2022 roku?
26.01.2023., 12:01h
Po bardzo udanym 2021 roku, kolejny zapowiadał się równie obiecująco. Już w drugim miesiącu entuzjazm szybko zadusiła wojna w Ukrainie. Strach, niepewność, drogie paliwo czy galopująca inflacja – ta nowa, trudna rzeczywistość spowodowała duże zamieszanie na rynku. Część rolników oszczędności lokowała właśnie w maszynach, inni trzymali swój dorobek i rezygnowali z inwestycji. Krajowy rynek ciągników zależy także od realizacji programów dotacyjnym, z których w tym roku skorzystało mniej rolników.
Skutkiem tego wszystkiego jest ponad 17-proc. spadek rejestracji nowych ciągników w roku 2022. Pasa zacisnęły przede wszystkim mniejsze gospodarstwa, co widać po średniej mocy rejestrowanych ciągników. Jeszcze kilka lat temu najchętniej kupowanym segmentem były ciągniki do 100 KM. Dziś są to już 150-konne maszyny. Kupują ci, którzy muszą.

11 727 nowych ciągników 

W 2022 roku w Polsce zarejestrowano 11 727 ciągników. Tak jak było do przewidzenia jest to gorszy wynik niż w roku 2021. Wówczas zarejestrowano ponad 14 tys. nowych ciągników.  Spadek rejestracji w stosunku do poprzedniego roku to 2451 szt. i 17,3%.
Już czternasty rok z rzędu New Holland jest liderem sprzedaży ciągników w Polsce. Od początku roku zarejestrowano 1845 niebieskich ciągników. To o 666 szt. mniej niż rok wcześniej. Taki wynik daje 15,7 % udział w rynku. Mimo pozycji lidera New Holland odnotował największy spadek rejestracji ciągników: –26,5% (-666 szt.) . 
Drugie miejsce z ilością 1617 zarejestrowanych ciągników zajmuje John Deere. To o 230 szt. więcej niż w 2021 roku. Co ciekawe John Deere jest jedyną marką z pierwszej piątki, która notuje wzrost ilości rejestracji (+16,6%). Ciągniki John Deere stanowią 13,8% rynku.
Na trzecie miejsce podium spadła Kubota z liczbą  1145 szt. zarejestrowanych maszyn. To 524 szt. i 31,4% mniej niż rok wcześniej. Udziały tej marki za rok 2022 wynoszą 9,8%. 
Tak jak w 2021 roku na czwartym miejscu znajduje się marka Deutz-Fahr. Jej wynik to 1071 zarejestrowanych ciągników.  To o 241 szt. mniej niż przed rokiem (spadek o 18,4 %). Deutz-Fahr ma 9,1% rynku.

Piąte miejsce z 911 rejestracjami zajmuje Case IH. Firma sprzedała o 71 ciągników mniej niż w 2021. Udziały Case IH to 7,8% rynku ciągników.


[źródło: CEPiK]


Topowe modele

W 2022 roku najpopularniejszym modelem ciągnika był John Deere 6155M, którego zarejestrowano 414 szt.



Drugim najchętniej kupowanym ciągnikiem był Case Puma 150 z 211 rejestracjami. 



Na trzecim miejscu znalazł się 120 konny John Deere 6120M z liczbą 182 rejestracji.



Tylko o jedną sztukę mniej zarejestrowano ciągników Massey Ferguson MF 5709M (181 szt.).



Na piątej pozycji z ilością 173 szt. znalazł się Zetor Proxima Cl 100.



Województwa i powiaty

W 2022 roku najwięcej traktorów zostało zarejestrowanych w województwie mazowieckim.
W tym regionie zarejestrowano 1972 nowych ciągników, to o 542 mniej niż przed rokiem. 
Na drugim miejscu znajduje się województwo wielkopolskie z ilością 1320 szt., które o 1 szt. wyprzedza województwo lubelskie.

Rynek ciągników używanych

Na rynku wtórnym w 2022 roku notujemy 20 437 szt. ciągników używanych. To o 192 szt. więcej niż w tym samym okresie 2021 roku. Wzrost jest symboliczny i wynosi 0,95%.
Liderem ciągników używanych w 2022 roku jest marka John Deere z liczbą 2915 używanych ciągników. John Deere notuje 14,3% udziałów w rynku używanych ciągników i jest liderem w trzech kategoriach wiekowych: 3-5, 6-10 i 11-20 lat. 
W najstarszej kategorii, powyżej 20 lat liderem jest marka Ursus z udziałami (w tej kategorii wiekowej) na poziomie 17,9%.


Podsumowanie

Na uwagę zasługuje bardzo duży wzrost sprzedaży marki John Deere. Filarem tej marki są 2 topowe modele (6155M i 5120M), które stanowią 37% sprzedaży. Dla porównania żaden ciągnik lidera stawki, New Hollanda, nie znalazł się w top 10 wybieranych modeli, a jego siłą jest szeroka oferta. Słowa uznania należy kierować do dealerów JD, którzy po trudnym okresie zmian sieci dealerskiej, wrócili na drugą lokatę z bardzo dobrym wzrostem. Dużą dynamiką wykazał się McCormick, z 23,4-proc. wzrostem sprzedaży oraz Valtra – 14,9%. Jednak dane z CEPiK nie do końca odzwierciedlają rzeczywistą sytuację na rynku. W minionym roku, podobnie jak w poprzednich latach częste były rejestracje czasowe ciągników, które dealerzy rejestrowali na swoje firmy.
W wyborze ciągnika ważnym aspektem jest cena. Z redakcyjnych analiz wynika, że jeszcze pod koniec lat 90. 1 KM kosztował ok. 500 zł. Dziś jest to nawet 10 razy więcej!
Choć idzie za tym postęp technologiczny, to przy ogromnych nakładach finansowych cena jest coraz większą barierą przede wszystkim dla mniejszych i średnich gospodarstw. Tym
bardziej, że przez te lata ceny zbóż, rzepaku, żywca czy mleka nie wzrosły tak bardzo.

TWOJA OPINIA 

Ruszamy z cyklem reportaży poświęconych ciągnikom dziesięciu czołowych producentów, które cieszyły się największym zainteresowaniem w 2022 roku.
03/2023 New Holland T4.75
04/2023 John Deere 6155M
05/2023 Kubota M4073
06/2023 Deutz-Fahr 5105
07/2023 Case Puma 150
08/2023 Massey Ferguson 5709M
09/2023 Zetor Proxima CL 100
10/2023 Valtra T175E
11/2023 Farmtrac 26 4WD
12/2023 Claas Arion 630
Jeżeli w ostatnim czasie kupiłeś jeden z wymienionych traktorów i chcesz się podzielić opinią na ten temat, zgłoś się do nas pisząc na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

źródło: CEPiK, fot: New Holland, John Deere, Case, Massey Ferguson, Zetor
Krzysztof Gębski
Autor Artykułu:Krzysztof Gębski

redaktor top agrar Polska w dziale "Technika".

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. listopad 2024 12:06