Zmysł wynalazczy, otwartość na świat i wytrwałość to cechy, które w ciągu stulecia przekształciły rodzinne przedsiębiorstwo w firmę o światowym zasięgu. Historia firmy Claas z pewnością przybrałaby inny obrót, gdyby nie powstanie legendarnego „supłacza”. W roku 1921 Claas opracował swój pierwszy aparat służący do wydajnego wiązania słomy. Młoda firma otrzymała kilka patentów na supłacz, m.in. przydzielony w 1923 r. patent na supłacz z ruchomą wargą górną, który później awansował na logo firmy.
Niezawodność supłacza Claas uczyniła z wiązałki do słomy prawdziwy produkt wysokiej jakości i spowodowała gwałtowny wzrost popytu na te produkowane w Westfalii urządzenia. Firma dążyła do opracowania pierwszego prototypu kombajnu i tak w 1936 roku przedstawiła publicznie pierwszy, w pełni funkcjonalny kombajn w Europie. Od połowy lat czterdziestych swój początek miały kombajny modeli Super, Europa oraz Matador będących synonimem awansu firmy Claas. W przedsiębiorstwie tym dość wcześnie zauważono tendencję do uprawy coraz większych powierzchni i energicznie dążono do opracowania nowych i bardziej wydajnych modeli kombajnów.
Dopiero w 1993 firma zaprezentowała pierwszy w ofercie ciągnik Claas Xerion 2000. Jako własny projekt firmy Claas ciągnik Xerion łączył w sobie wydajność nowoczesnego ciągnika z cechami rolniczego pojazdu systemowego. Kabina mogła być ustawiana w trzech różnych położeniach, dzięki czemu mógł on być stosowany na różne sposoby: po pierwsze jako klasyczny pojazd ciągnący (środkowe położenie kabiny), po drugie jako pojazd systemowy z obracaną o 180° kabiną kierowcy (położenie środkowe i środkowe tylne), a po trzecie jako specjalistyczny pojazd transportowy, którego kabina znajduje się ponad silnikiem, umożliwiając tym samym osadzenie naczepy. Kolejną cechą szczególną ciągnika Xerion była nagradzana, bezstopniowa przekładnia HM-8 opracowana przez firmę Claas.
Wraz z nabyciem większości udziałów w Renault Agriculture w 2003 firma Claas powiększyła swoją paletę produktów. W dawnej fabryce Renault we francuskiej miejscowości Le Mans tego samego roku powstały pierwsze zielone ciągniki Claas, które zadebiutowały przed szerszą publicznością na targach Agritechnica. Wprowadzone cztery serie modeli stanowią ówczesną ofertę ciągników Claas: wielozadaniowy model Celtis, ciągnik klasy wyższej Ares, duży ciągnik Atles oraz produkowana w Harsewinkel klasa królewska – Xerion. Rok później premierę miał model Xerion 3300. Przez kolejne lata serie były modernizowane i wyposażane w bardziej zaawansowane systemy ułatwiające pracę.
Na dzień dzisiejszy firma posiada ciągniki serii Xerion o mocach 435-530 KM, serię Axion o mocach od 205 do 445 KM, serię Arion o mocach od 90 do 205 KM, serię Atos o mocy od 76 do 109 KM, serię Elios o mocy 75-103 KM oraz serię Nexos o mocy od 75 do 112 KM.
pju
Fot. firmowe, tractordata.com
StoryEditor
#toptraktory – Claas
W 1913 roku w Berlinie rządził jeszcze ostatni niemiecki cesarz Wilhelm II, gdy na westfalskiej prowincji August Claas zarejestrował w urzędzie w Herzebrock swój zakład.