StoryEditor

#toptraktory – Deutz-Fahr

Czy wiesz, że początki marki Deutz-Fahr sięgają roku 1864, a w 1894 roku fabrykę opuszcza pierwszy ciągnik? Deutz-Fahr to dzisiejszy bohater naszej adwentowej serii.
06.12.2017., 15:12h
Choć marka Deutz-Fahr nieodzownie kojarzy nam się z ciągnikami rolniczymi, to założone w 1864 roku przez Nicolausa Augusta Otto firma jako pierwsza na świecie zajęła się produkcją silników. Jednostki te dziś znane są pod nazwą Deutz AG. Zanim firma na dobre zajęła się wytwarzaniem traktorów w 1890 roku skonstruowano pierwszą młockarnię. Dopiero cztery lata później fabrykę opuszcza pierwszy ciągnik marki Deutz z silnikiem benzynowym o mocy 26 KM. 

W 1927 została uruchomiona produkcja traktorów lekkich, ponieważ wcześniej firma była znana z budowy cięższych maszyn. W tym roku również powstał pierwszy ciągnik Deutz MTH 222 napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 14 KM. Ten model jest związany z rozpoczęciem masowej produkcji ciągników. 
Już od początków firma spełniała oczekiwania zarówno małych jak i większych gospodarstw. Firma Deutz wprowadzając model F 1 M 414/46 zachęciła wielu rolników z mniejszych gospodarstw, którzy do pracy używali zwierząt do kupna tego lekkiego ciągnika o mocy 11 KM. Była to maszyna lekka, zwrotna, łatwa w obsłudze i co najważniejsze nie droga. Śmiało można powiedzieć, że ten pojazd cieszył się w tamtych czasach największym powodzeniem. Produkcja tego modelu byłą prowadzona w latach 1936-1951. Rok wcześniej rozpoczęła się produkcja modelu F 3 M 317, który był o wiele cięższy i mocniejszy od pozostałych modeli tej marki.

Niestety, na ten luksus mogło sobie pozwolić niewielu rolników. Silnik o pojemności 5,7 litra generował 50 KM mocy. Model ten oprócz cięższych prac w gospodarstwie, służył również jako maszyna pociągowa w firmach transportowych i przemyśle. W 1949 roku powstał pierwszy ciągnik Deutz-a wyposażony w wysokoprężny, chłodzony powietrzem silnik marki Deutz. W 1955 roku firma świętowała 100 000 wyprodukowanych ciągników. 

Druga składowa dzisiejszej nazwy czyli firma Fahr produkowała ciągniki wyposażone w silniki innych firm np. Deutz, Güldner czy Daimler-Benz. Ciągniki firmy Fahr i Güldner różniły się niekiedy wyłącznie kształtem i kolorem maski. Model F 22 produkowany w latach 1938-1942 oferował moc 22 KM, a więc stosunkowo sporo jak na tamte czasy. Ciekawym rozwiązaniem pochwaliła się firma w roku 1942 prezentując ciągnik na gaz generatorowy o mocy 25 KM wyposażony w generator EG 60. W tamtych czasie państwo nakazywała produkcję ciągników na gaz drzewny. Ostatnim modelem, który został wprowadzony na rynek był D 88 z konstrukcją typu „talia osy”. 

W 1961 nastąpił początek współpracy Deutz-a i Fahr-a, a siedem lat później powstała marka Deutz-Fahr. Rok od powstania marki narodziny miała seria ciągników 06, które odniosły największy sukces w historii. Sporym powodzeniem cieszył się model Intrac 2002. Seria Intrac była wyposażona w różne zaczepy automatyczne do narzędzi, ułożenie kabiny w kierunku do przodu oraz podnośnik i WOM przedni – dzięki temu modele te stały się szalenie wydajne do zastosowań rolniczych, budowlanych oraz przemysłowych.
 
W 1978 roku miało miejsce wprowadzenie na rynek ciągników Deutz-DX o mocy od 80 do 200 KM. 1989 - rozpoczęcie produkcji ciągników Agrostar wyposażonych w najlepiej wyciszoną kabinę na świecie. W 1995 roku firma Deutz-Fahr staje się częścią grupy Same Deutz-Fahr.
pju
fot. fimowe

Zobacz także:
#toptraktory – Ursus
#toptraktory – Massey-Ferguson
#toptraktory – Kubota
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. grudzień 2024 15:49