Historia produkcji rosyjskich ciągników Kirovets sięga roku 1789. To w tym roku powstała fabryka do produkcji maszyn w Sankt Petersburgu. Po nabyciu przez Nikołaja Putiłowa w 1868 roku, firma szybko się rozwijała. Jako Zakłady Żelazne Putilov firma stała się jednym z największych przedsiębiorstw w Carskiej Rosji. Produkty obejmowały stalowe szyny, silniki parowe, lokomotywy, statki i uzbrojenie.
Masowa produkcja ciągników rozpoczęła się w 1924 roku od licencjonowanej produkcji maszyn Fordson-Putilovets, opartych na ciągniku Fordson. Większy model, Universal, został wprowadzony w 1932 roku. Była to inna amerykańska maszyna wyprodukowana na licencji, Farmall, i była produkowana do 1940 roku. Pierwszym dużym traktorem kołowym Kirovets był K-700, zainspirowany dużymi konstrukcjami przegubowymi opracowanymi w USA przez Elmera Wagnera w latach 50. XX wieku. Prototypowa partia była gotowa do lipca 1962 roku, a po szczegółowej analizie K-700 rozpoczęła masową produkcję we wrześniu 1964 roku Siła uciągu tej maszyny wynosiła 50 kN. Był to ciągnik przegubowy z napędem na cztery koła i z możliwością odłączenia napędu na tylną oś. Był on napędzany 8-cylindrowym silnikiem o mocy 215 KM.
K-700 został zastąpiony przez K-700A i K-701 w 1975 roku. K-701 był wyposażony w 12-cylindrowy silnik o mocy 300 KM. Jedynym minusem na jaki skarżyli się traktorzyści to hałas i drgania podczas pracy. Ostateczne Kirowty, były produkowane w dużych ilościach przez następne ćwierć wieku. Nawet po czterdziestu latach, wiele tysięcy tych wytrzymałych maszyn nadal działa na całym świecie. W 1985 roku pojawił się kolejny mocniejszy model K-701M wyposażony w silnik o mocy 350 KM. Wraz z końcem ZSRR w grudniu 1991 roku fabryka po prawie 75 latach ponownie stała się prywatną firmą.
Pełne przeprojektowanie maszyny nastąpiło po prywatyzacji. Nowy traktor, K-744, wszedł do masowej produkcji w 2002 roku. Model ten był ciągle ulepszany i najnowszą wersją jest K-744R. Występuje on w 7 konfiguracjach: model K-744R1 z silnikiem krajowym YaMZ o mocy 300 KM, K-744R2 z silnikiem krajowym TMZ lub Mercedes-Benz o mocy 350 – 354 KM, K-744R3 z silnikiem TMZ lub Mercedes-Benz o mocy 390 – 401 KM oraz K-744R4 z silnikiem TMZ lub Mercedes-Benz o mocy 420 – 428 KM. Warto zaznaczyć, że konstrukcja niewiele została zmieniona względem historycznego modelu K-700. Jak podkreśla producent, ciągniki są niedrogie w eksploatacji i utrzymaniu, a większość operacji serwisowych może być wykonywana przez właściciela. pju
Fot. firmowe, tractordata
StoryEditor
#toptraktory – Kirovets
Korzenie tego producenta sięgają carskiej Rosji, a na dużą skalę ciągniki zaczęły opuszczać mury fabryki w okresie międzywojennym.