StoryEditor

#toptraktory – Lindner

Czy wiesz, że historia tej marki rozpoczęła się w małym, wynajmowanym warsztacie. Zobacz, jak Hermann Lindner rozwijał produkcję austriackich traktorów.
14.12.2017., 08:12h
W 1946 Hermann Lindner rozpoczął działalność w wynajmowanym niewielkim warsztacie. Na starym stole warsztatowym początkowo projektował maszyny do obróbki drewna. Po dość niepozornym początku już po dwóch latach z linii produkcyjnej zjechał pierwszy traktor Lindner. Ciągnik o mocy 14 KM cieszył się dużym popytem mimo wielu zdań sprzeciwu.

W 1953 roku wyprodukowano pierwszy ciągnik z napędem na cztery koła. Trzy lata później powstała nowa fabryka w Kundl. Dawała ona pracę 150 osobom, a każdego miesiąca z taśmy zjeżdżało 70 traktorów. Odbiorcą maszyn byli przede wszystkim rolnicy z Austrii, ale również Hiszpanii, Francji czy Włoch. W 1957 roku produkcją ciągników zajął się również syn założyciela Rudolf Lindner, który opracował mały traktor z silnikiem dwusuwowym o mocy 9 KM. W tym samym roku wypadkowi drogowemu uległ właściciel i w ten sposób pieczę nad kontynuacją działalności przejęła rodzina.

W 1958 roku fabryka została powiększona podwójnie, a produkcja wzrosła do 200 traktorów miesięcznie. Rok później został wprowadzony ciągnik BF 22 N, który dostępny był w standardowej wersji z napędem na cztery koła. Ciągłe zapotrzebowanie na mocniejsze maszyny skłoniło Lindera do skorzystania z oferty silników firmy Perkins. W 1967 roku został wprowadzony model 450 N i 250 N z 3-cylindrowymi silnikami chłodzonymi wodą. W tym czasie firma zaczęła się specjalizować w produkcji ciągników na potrzeby użytków zielonych. 

Przełomowym osiągnięciem było wprowadzenie w 1968 roku transporterów służących do pracy jako ładowarka, rozrzutnik, wóz asenizacyjny lub pojazd transportowy. W maju 1976 roku została wprowadzona kolejna seria ciągników 520S oraz 620S. Trzy lata później firma podpisała spory przetarg na ok. 60 transporterów dla firmy Rapid co było początkiem powstania dzisiejszej serii Unitrac. Transportery z oznaczeniem AC 1900 były wyposażone w 3-cylindrowy silnik Perkins.
W połowie lat 80 firma Lindner zrezygnował z wcześniejszych skrzyni firmy ZF-Passau, podpisując umowę z Steyr-Daimler-Puch. Jak kolejne lata pokazały, współpraca okazała się owocna bo dziesięć lat później  dostarczono 10 000 skrzynię biegów Steyr.

W styczniu 1985 roku rozpoczęła się masowa produkcja całkowicie nowego ciągnika Lindner 1450, 1500, 1600, 1650 i 1700.  W 1992 roku wprowadzono pojazd Unitrac 60. Mocny silnik i dobrze przemyślane podwozie gwarantowały dobre właściwości trakcyjne zwłaszcza na dużych skłonach. Dwa lat później pojawił się Unitrac 75, który mógł wykonywać wiele zadań m. in. odśnieżanie, rozrzucanie piasku, zamiatanie, koszenie czy usuwanie odpadów. Unitrac mógł być używany jako wszechstronny nośnik różnego rodzaju narzędzi. 

W połowie lat 90 Lindner postawił na dopracowanie ergonomii i bezpieczeństwa przez wprowadzenie przestronniejszych i przeszklonych kabin. Została rozpoczęta praca nad serią Geotrac. W 1999 roku został przedstawiony topowy model Geotrac 100 oraz mniejsze Geotrac 50 i 60 dla zastosowań leśnych lub miejskich. W 2005 roku odnotowano 10000 wyprodukowanych ciągników serii Geotrac i 1000 Unitrac. Serie te były na bieżąco ulepszane i udoskonalane. 
Na dzień dzisiejszy firma posiada w sprzedaży serię Geotrac o mocach od 76 do 144 KM, serię Lintrac o mocach od 102 do 113 KM oraz serię pojazdów Unitrac.
pju
Fot. firmowe
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
03. listopad 2024 14:15