Przypomnijmy więc, że serię M5001 marki Kubota tworzą dwa modele z tym samym silnikiem o pojemności 3,8 l: słabszy M5091 o mocy 96 KM i silniejszy M5111 o mocy 115 KM. Traktory tej serii są bardzo dobrze wyposażone pod względem nowoczesnych technologii, m.in. w z zmodernizowany terminal ISOBUS. Dzięki zmodernizowanym rozwiązaniom ISOBUS i rolnictwa precyzyjnego użytym w modelu M5001 można stosować środki ochrony roślin, nawozy i materiał siewny w wydajny, dokładny i ekonomiczny sposób. Do prac w gospodarstwie ciągnik można wyposażyć w firmowy ładowacz LA1854.
Silnik
Pod maską modelu M5111 pracuje czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik V3800 o pojemności 3,8 l. W celu spełnienia norm emisji spalin (Euro IV) firma Kubota zdecydowała się na połączenie układu wtrysku wysokociśnieniowego Common Rail w zestawie z selektywnym reduktorem katalitycznym SCR, dodatkiem AdBlue, chłodzonym wodą systemem recyrkulacji spalin (EGR), filtrem cząstek stałych (DPF) i katalizatorem utleniającym (DOC). Silnik opisywanego modelu wyposażono w elektroniczny system sterowania obrotami. Po aktywowaniu układu prędkość silnika jest utrzymywana na stałym poziomie, nawet przy zmiennym zapotrzebowaniu na moc. Traktorzysta do dyspozycji ma także funkcję pamięci prędkości obrotowej.
Przekładnia
Mechaniczna przekładnia z półbiegiem załączanym pod obciążeniem oferuje 36 przełożeń do jazdy w przód i 36 do tyłu. Skorzystać z tego mogą także właściciele gospodarstw warzywniczych – biegi pełzające stanowią wyposażenie standardowe. Do wyboru mamy więc trzy grupy po 6 biegów oraz półbieg. Nadbieg w ciągniku Kubota utrzymuje niskie obroty silnika przy dużych prędkościach. Ze skrzynią biegów 40-Eco możliwa jest jazda z maksymalna prędkością 40 km/h przy obniżonych obrotach. O szybką zmianę kierunku jazdy dba rewers elektrohydrauliczny.
Hydraulika i WOM
Sercem układu hydraulicznego jest pompa o wydatku 62,9 l/min. W wariancie rozszerzonym do wyboru są aż cztery pary wyjść hydrauliki zewnętrznej. TUZ przystosowany jest do maszyn z drugą kategorią zawieszenia. W punkcie sprzęgu udźwig wynosi 4100 kg.
W standardzie producent oferuje dwie prędkości WOM: 540 i 540E, natomiast w opcji są przełożenia 540 i 1000 obr./min.
Kabina
W ciągniku Kubota M5111 zastosowano kabinę Ultra Grand Cab II, której zaletą jest bardzo dobra widoczność, szczególnie w najbliższym otoczeniu ciągnika. Amortyzowany fotel kierowcy ma wysokie oparcie i ruchome podłokietniki. Ciągnik M5111 jest również dostępny z fotelem z amortyzacją pneumatyczną. Opisywany model oferuje miejsce dla pasażera – opcja. W standardzie jest natomiast klimatyzacja umieszczona pod fotelem kierowcy z nawiewami rozmieszczonymi na desce rozdzielczej. Tak ulokowane wyloty powietrza wraz z profilowanymi szybami kabiny mają zapewnić optymalną cyrkulację powietrza wewnątrz.
W specjalnym adwentowym cyklu newsów przyglądamy się 24 najbardziej popularnym modelom ciągników – mierzonych liczbą rejestracji, których zestawienie prezentujemy poniżej.
Topowe modele ciągników styczeń-październik 2019
LP. |
Marka, model |
Liczba rejestracji |
1 |
John Deere 6120M |
219 |
2 |
John Deere 6155M |
166 |
3 |
Zetor Major CL 80 |
154 |
4 |
New Holland TD5.85 |
122 |
5 |
John Deere 5090M |
113 |
6 |
Deutz-Fahr 5110 G |
109 |
7 |
New Holland T7.165 |
101 |
8 |
Kubota M5111 |
95 |
9 |
91 |
|
10 |
86 |
|
11 |
83 |
|
12 |
78 |
|
13 |
77 |
|
14 |
77 |
|
15 |
77 |
|
16 |
77 |
|
17 |
76 |
|
18 |
71 |
|
19 |
68 |
|
20 |
66 |
|
21 |
63 |
|
22 |
60 |
|
23 |
58 |
|
24 |
56 |