StoryEditor

Trzy wersje napędu w nowym Deutz-Fahr 6C

Całkowicie nowy układ napędowy RVshift wraz z nową serią ciągników wprowadza do oferty firma Deutz-Fahr. Oprócz podstawowej skrzyni z 5-biegami i półbiegami Powershift i bezstopniowej TTV do dyspozycji mamy przekładnię stopniową RVShift z wszystkimi przełożeniami zmienianymi pod obciążeniem.
01.02.2022., 23:02h

Nową serię 6C tworzą trzy modele: 6115C, 6125C i 6135C o mocy maksymalnej – odpowiednio 120 KM, 129 KM  oraz  136 KM. Dodatkowo, dzięki funkcji boost, maksymalna moc silnika wzrasta czasowo do 126 KM, 136 KM i 143 KM w najmocniejszej wersji. Pod maską szóstki drzemie cztero-cylindrowa jednostka Deutz AG o pojemności 3,6 litra, które spełniają wymogi normy emisji spalin Stage V. Producent informuje, że wysoki moment obrotowy gwarantuje dużą elastyczność silnika w zakresie niskich prędkości obrotowych. Jednocześnie pozwala na pracę ze zredukowanymi obrotami, co przekłada się na obniżone zużycie oleju napędowego. Firma chwali się, że czynności konserwacyjne i obsługowe silnika zostały zredukowane do niezbędnego minimum, dzięki temu skrócono czas przestojów i zwiększono wydajność ogólną ciągnika.

Cztery słupki

Nowe modele Serii 6C mają cztero-słupkową kabinę TopVision. Wąskie słupki zapewniają niezakłóconą widoczność w każdym kierunku, także do pracy z ładowaczem czołowym. W zależności od wersji układu napędowego, we wnętrzu kabiny montowane są różne wersje prawej konsoli. W napędzie Powershift wszystkie sterowniki umieszczono na nowej prawej konsoli, w zasięgu ręki operatora umieszczono dźwignię zmiany biegów, półbiegów oraz dźwignię wyboru zakresów prędkości jazdy. Tuż obok znajduje się panel sterowania podnośnikiem oraz dźwignie sterowania obwodami hydrauliki.

W wersji z napędem RVshift oaz TTV, do fotela przymocowano podłokietnik z podstawowymi sterownikami oraz joystickiem. We wszystkich wersjach kabiny, po lewej stronie fotela operatora znajduje się miejsce na chłodziarkę. Tuż przed nim znajduje się składany fotel pasażera z pasem bezpieczeństwa. Każdy z operatorów, niezależnie od wzrostu może łatwo dobrać pozycję za kierownicą ciągnika. Kierownicę można regulować w dwóch płaszczyznach a deska rozdzielcza przesuwa się razem z kierownicą. Na panelu wskaźników umieszczono nowy wyświetlacz z 5-calowym ekranem ciekłokrystalicznym. Traktorzysta otrzymuje informacje na temat parametrów pracy poszczególnych podzespołów ciągnika.

Modele Serii 6C mą rozbudowany pakiet reflektorów, w tym robocze światła LED i światłą do jazdy po drogach ulokowane w masce silnika. Na słupkach kabiny montowane są światła obrysowe, kierunkowskazy oraz dwie pary dodatkowych reflektorów roboczych. Maksymalnie zamówić będzie można po 6 świateł roboczych z przodu i z tyłu. Opcjonalnie mogą to być reflektory w technologii LED. Przy dachu kabiny montowane jest jedno lub dwa światła ostrzegawcze, w wersji podstawowej lub LED. Kabina może być wyposażona w iMonitor – konsola z 8-calowym ekranem do sterowania funkcjami ciągnika, montowany na nowym wsporniku. Dodatkowy sprzęt montowany w kabinie oraz urządzenia mobilne mogą być ładowane w trakcie pracy z gniazd elektrycznych, także gniazd USB umieszczonych we wnętrzu kabiny.

Precyzja na polu

Nowe modele 6C można wyposażyć w zestaw przygotowania do systemu rolnictwa precyzyjnego obejmujący dodatkowe sterowanie na układzie kierowniczym oraz okablowanie. Do obsługi wymagany jest iMonitor. Ciągnik może być zamówiony z odbiornikiem i wtedy jest w pełni gotowy do uruchomienia systemu automatycznego prowadzenia. Ciągniki z przygotowaniem do nawigacji, można także wyposażać w odbiornik w późniejszym czasie. Pod dachem kabiny montowany jest moduł telematyki CTM, który umożliwia wykorzystanie łączności z siecią telefonii komórkowej i za jej pośrednictwem – podłączenie ciągnika do sieci Internet. Właściciel ciągnika lub administrator gospodarstwa może korzystać z aplikacji SDF Fleet Management, dzięki której ma stały podgląd na lokalizację i parametry użytkowe ciągnika. Dzięki wykorzystaniu modułu CTM możliwe jest także wykorzystanie wsparcia zdalnego (przedstawiciel Deutz-Fahr może zdalnie połączyć się z konsolą w kabinie ciągnika, w przypadku problemów może sprawdzać poprawność ustawień i je zmieniać). iMonitor w kabinie ciągnika może służyć jako terminal uniwersalny do sterowania maszyną poprzez Isobus. Opcjonalnie dostępne są także funkcje AutoTurn (do automatycznego prowadzenia ciągnika także na uwrociach pola) oraz XTend (do bezprzewodowego połączenia iMonitora z dowolnym urządzeniem mobilnym czyli smartfonem lub tabletem, urządzenie mobilne można wykorzystać jako dodatkowa konsola na której wyświetlane są ekrany nawigacji lub Isobus).

Trzy wersje napędu

Modele Deutz-Fahr Serii 6C oferowane są z trzema wersjami układu napędowego. W podstawowej wersji montowane są 5-biegowe skrzynie z półbiegami Powershift. W przypadku przekładni Hi-Lo, operator ma do dyspozycji 20+20 lub 40+40 przełożeń (2 lub 4 zakresy). W przypadku skrzyń HML, liczba przełożeń wynosi 30+30 lub 60+60 (2 lub 4 zakresy). Seria 6C oferuje funkcję APS, dzięki której półbiegi Powershift na każdym biegu głównym zmieniane są automatycznie w trakcie przyspieszania.

Wraz z serią 6C firma wprowadza nowy układ napędowy RVshift. Jest to przekładnia z 20+16 przełożeniami, przy czym wszystkie zmieniane są pod obciążeniem. Opcjonalnie oferowany jest także reduktor, pozwalający modelem RVshift jechać z prędkością od 0,02 km/h. Układ napędowy można w dowolny sposób programować, wybierać zakres przełożeń.

Ofertę wyposażenia modeli 6C uzupełnia napęd bezstopniowy TTV. Dwu-zakresowa przekładnia stanowi połączenie przekładni mechanicznej i hydrostatycznej, dzięki temu zapewnia wysoką sprawność i niskie straty mocy. Modele 6C TTV standardowo mają możliwość jazdy w trzech trybach: automatycznym (operator określa maksymalną prędkość jazdy, wciska pedał gazu a układ sterowania elektronicznego dobiera przełożenie napędu i obroty silnika), manualnym (operator sam określa przełożenie napędu i obroty silnika) oraz WOM (umożliwia utrzymywanie stałych, wybranych obrotów wałka WOM i niezależne sterowanie prędkością jazdy). Wszystkie wersje napędu posiadają elektro-hydrauliczne sterowanie napędem na cztery koła i blokadą mechanizmów różnicowych. Nowością w tej klasie ciągników jest możliwość doposażenia w funkcję ASM, do automatycznego sterowania napędem i blokadą w zależności od prędkości jazdy oraz kąta skrętu kół ciągnika.

Czuły rewers

Ponadto wszystkie wersje 6C standardowo mają rewers elektrohydrauliczny Powershuttle. Dodatkowo na dźwigni rewersu znajduje się pokrętło, za pomocą którego operator może regulować szybkość zmiany kierunku jazdy. W wersji Powershift razem z rewersem dostępna jest funkcja Stop&Go, która umożliwia zatrzymanie ciągnika, bez wciskania pedału sprzęgła. W przypadku napędu RVshift, funkcja Stop&Go posiada aż trzy tryby pracy i pozwala na zatrzymywanie ciągnika pedałem hamulca i późniejsze ruszanie z miejsca także za pomocą pedału gazu lub joysticka – co jest nowością. W napędzie bezstopniowym TTV, napęd ma funkcję PowerZero, która po zatrzymaniu, utrzymuje ciągnik w miejscu i umożliwia ruszenie z miejsca po ponownym wciśnięciu pedału gazu.

Standardowo, modele Serii 6C wyposażone są w zębatą pompę hydrauliczną o stałej wydajności 90 l/min, opcjonalnie wyposażenie stanowić może pompa tłoczkowa Load-Sensing o zmiennej wydajności 120 l/min. Maksymalne wyposażenie składa się z pięciu obwodów montowanych z tyłu oraz jednego obwodu umieszczonego z przodu, przy podnośniku. Dodatkowo w wersji z pompą Load-Sensing dostępny jest także układ Power Beyond. Pompa hydrauliczna zasila siłowniki podnośników, w modelach 6C maksymalny udźwig podnośnika tylnego wynosi 7 t.

Szeroki zakres mocy

Przypomnijmy, że marka Deutz-Fahr oferuje ciągniki rolnicze z silnikami o mocy maksymalnej w zakresie od 50 do 340 KM. Szczególnie rozbudowana oferta dotyczy modeli klasy kompakt. W tej kategorii, oferowane są zarówno proste mechaniczne maszyny jak i bogato wyposażone egzemplarze. Cechą wspólną jest ich ogromna uniwersalność i wszechstronność.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. listopad 2024 11:41