W 1991 roku rozpoczęto produkcję ciągników ciężkich, po kolejnych modyfikacjach były to modele: 932,934,1032, 1034, 1132, 1134, 1234, 1434, 1634, 1654, 1734, 1934 oraz 1954.
Dużą popularność zyskał model 1634, który posiadał silnik o mocy 155 KM i produkowany był aż do roku 2009. Miano najmocniejszego ciągnika w historii przypadło na model 1934.
Najmocniejszy Ursus 1934 – czym się charakteryzował?
Najmocniejszy Ursus, który powstał w zakładach ZM Ursus to model 1934. Podsiadał napęd na 4 koła, a także sześciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 190 KM. Udźwig TUZ wynosił 7200 kg. Produkcja tego ciągnika została zakończona w roku 2009.
Taśmę produkcyjną w roku 2006 opuścił już 1,5-milionowy ciągnik. Był on zmodernizowaną wersją Ursusa 1634. Posiadał 160- konny silnik ekologiczny, słowackiej firmy DS Martin, który spełniał normę Euro 2. 02.06.2006 roku, tym jubileuszowym ciągnikiem, z taśm montażowych zjechał ówczesny minister rolnictwa Andrzej Lepper.
Zaostrzenie przepisów zakończyło produkcję ciężkich ciągników
Do 2009 roku Ursus oferował ciężką serię ciągników, jednak już wtedy można było spodziewać się powolnego wycofania z produkcji, przez zaostrzenie norm emisji spalin. Jednostki napędowe ciężkiej serii Ursusa nie sprostały wymaganiom Unii Europejskiej.
Przełomem dla Ursusa był rok 2011. Wtedy to doszło do połączenia ze spółką Pol-Mot Warfama. Produkcja ciągników przeniesiona została do Lublina i rozszerzono ofertę o:
- przyczepy,
- sprzęt do produkcji zielonek,
- autobusy elektryczne oraz trolejbusy.
Ostatni wyprodukowany ciężki ciągnik to Ursus 18014A, posiadający silnik Deutza, ze skrzynią 16 × 16 z rewersem i niezależnymi prędkościami WOM 540/1000.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej zapraszamy do lektury:
Fot. Ursus 1934/YT