Używany traktor to dobra alternatywa dla tych, którzy w programach nie mogą już kupić nowego modelu. Aby ocenić kluczowe podzespoły zazwyczaj wystarczy doświadczenie zdobyte w gospodarstwie.
Na pierwszy ogień zawsze idą opony. Nic dziwnego, koszt zakupu 4 nowych gum w zależności od rozmiaru i marki to niekiedy nawet ponad 20 tys. zł. Jest o co walczyć, więc warto zbijać cenę. Oprócz wysokości bieżnika ważny jest stan gumy na bokach opony. Jeśli jest popękana, nie wróży to długiej eksploatacji. Warto sprawdzić datę produkcji ogumienia, która znajduje się w niewielkiej elipsie bardzo blisko stopki, opierającej się na feldze. Data produkcji składa się z 4 cyfr. Dwie pierwsze to tydzień w roku, a dwie kolejne to rocznik.
Praca w polu i w transporcie
Jeśli ciągnik ma pierwszy komplet opon ich zużycie powinno być zgodne z przebiegiem. Gdy traktor dużo pracował w polu, krawędzie bieżnika będą zaokrąglone. Jeśli opona pracowała głównie w takich warunkach, powinna wystarczyć na 6–7 tys. godzin pracy. Co innego, gdy ciągnik był intensywnie użytkowany w transporcie. Wtedy krawędzie bieżnika będą ostre i bieżnik zetrze się znacznie szybciej. Dotyczy to zwłaszcza opon na przedniej osi napędowej. dk