Niedawno Valtra zaskoczyła nas nowym ciągnikiem średniej mocy z serii G, a kilka dni temu podczas internetowej prezentacji znów przenieśliśmy się do Suolahti w Finlandii, gdzie zaprezentowano szczegóły nowych ciągników mniejszej serii A.
To już piata generacja kompaktowych ciągników, a składa się na nią również siedem modeli o mocy od 75 do 135 KM.
MODEL | L. Cyl. | Moc KM | Moment obr. Nm |
A75 | 3 | 75 | 315 |
A85 | 3 | 85 | 350 |
A95 | 3 | 95 | 355 |
A105 | 4 | 105 | 435 |
A115 | 4 | 115 | 455 |
A125 | 4 | 125 | 520 |
A135 | 4 | 135 | 540 |
Ciągniki oznaczone symbolem A75, A85 i A95 mają trzycylindrowe silniki, a pozostałe z czterema cylindrami. W modelach czterocylindrowych moc silnika została zwiększona o 5 KM i odpowiada teraz oznaczeniu modelu. Wszystkie silniki spełniają normy emisji spalin Stage V i oprócz układu SCR mają też filtr cząstek stałych (DPF) – bez układu recyrkulacji spalin (EGR). Producent podkreśla, że dzięki nowemu pedałowi gazu można teraz jeszcze precyzyjniej sterować prędkością i mocą silnika. Z kolei zwiększenie interwału serwisowego z 500 do 600 godzin ma generować oszczędności, a jednocześnie wydłużać czas produktywnej pracy.
Przekładnie
W nowej generacji trzycylindrowe modele A75-A95 będą dostępne z przekładnią Powershift z modelu HiTech 2. Pozwoli to na bardziej efektywną pracę w polu i umożliwi transport drogowy przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Modele HiTech 2 posiadają przekładnię z 24 biegami do przodu i do tyłu. Najlepiej sprzedające się modele o mocy 105 i 115 KM są również dostępne z czterostopniową przekładnią Powershift. W modelach HiTech 4 przekładnią steruje się elektronicznie. Wszystkie ciągniki serii A wyposażone są w znaną już przekładnię Valtra Power Shuttle, w tym także w zintegrowany hamulec ręczny. Dodatkowo wszystkie modele serii A mogą być wyposażone w reduktor, który obniża najniższą prędkość do około 100 metrów na godzinę. Warto podkreślić, że wszystkie Valtry A są dostępne jako tzw. modele GL wyposażone w łatwą w obsłudze mechaniczną przekładnię.
Firma informuje, że ponad połowa ciągników serii A jest fabrycznie wyposażona w ładowacz czołowy. W związku z tym wiele ulepszeń zostało zaprojektowanych tak, aby jeszcze bardziej ułatwić pracę z tym narzędziem – na przykład zastosowanie przekładni Powershift i zmodernizowanych podłokietników sterowania znanych z modeli HT4.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ciągniki muszą być kompatybilne z przyczepami wyposażonymi w dwuobwodowy układ hamulcowy. Seria A jest dostępna z hamulcami pneumatycznymi lub z hydraulicznym układem hamulcowym do przyczepy – klienci mogą wybrać opcję, która bardziej im pasuje.
Nowe funkcje w serii A piątej generacji:
• 5 koni mechanicznych więcej w modelach A105-A135
• Opcjonalnie przekładnia z dwoma biegami Powershift w modelach A75-A95
• Funkcja AutoTraction, którą można włączać i wyłączać
• Hamulce hydrauliczne dwuobwodowe
• Nowy podłokietnik w modelach GL
• Zmodernizowane silniki zgodne z normą Stage V
• 600-godzinne interwały serwisowe
• Nowa konstrukcja maski
• Nowa konstrukcja kół
• Opcjonalne przyciski WOM na tylnym błotniku w modelach HiTech 4
• Opcjonalny zdalny monitoring Valtra Connect
• Automatyczny główny wyłącznik prądu w stacyjce