
Takie objawy są spowodowane przez kryształy parafiny, które wytrącają się z paliwa w niskich temperaturach. Podczas pracy silnika kryształy te są zatrzymywane na powierzchni bibuły filtracyjnej filtru paliwa podobnie jak inne stałe zanieczyszczenia.
Parafiny jest jednak na tyle dużo w zmrożonym paliwie, że jej kryształy oklejają filtr grubą warstwą, która stopniowo ogranicza przepływ paliwa aż do momentu, gdy spowoduje to całkowite zatrzymanie przepływu i zgaśnięcie silnika.
Chwilowa usterka
Na szczęście powstałe w ten sposób problemy nie pociągają za sobą żadnych uszkodzeń silnika lub aparatury wtryskowej. A co najważniejsze, chcąc przywrócić pełną sprawność maszynie wystarczy ją ogrzać, aby rozpuściły się kryształy parafiny. Niestety, nie zawsze jest to prostą sprawą, jeśli nie dysponujemy ogrzewanym garażem.
- temperaturę zmętnienia
- oraz temperaturę zablokowania zimnego filtra, oznaczaną jako CFPP (ang. cold filter plugging point).
Pierwszy z tych parametrów nie jest objęty normami określającymi wymogi stawiane olejowi napędowemu i oznacza najwyższą temperaturę, w której da się zaobserwować utratę klarowności paliwa, wywołaną wytrącaniem się pierwszych kryształów parafiny.
Natomiast temperatura zablokowania zimnego filtra oznaczana jest na specjalnym stanowisku laboratoryjnym, wyposażonym w znormalizowany filtr i za jej wartość uznaje się najwyższą temperaturę, przy której natężenie przepływu paliwa zmaleje na tyle, że czas napełniania zbiornika pomiarowego przekroczy 60 sekund. Zgodnie z normą PN-EN590 definiowane są trzy rodzaje oleju napędowego: letni (CFPP maks. 0°C), przejściowy (CFPP maks. –12°C) oraz zimowy (CFPP maks. –20°C). Paliwo przejściowe powinno być dostępne na stacjach paliw nie później niż 1 października. Natomiast zimowy olej napędowy można kupić od 15 listopada do 1 marca. Po tej dacie na stacjach znów pojawia się olej przejściowy, a następnie letni.
dr Mirosław Czechlowski