StoryEditor

Traktor nie odpalił po zimie? Sprawdź akumulator

Pierwsze uruchomienie ciągnika po dłuższym przestoju zimą może zakończyć się porażką. Najczęściej winny jest akumulator, któremu właśnie zabrakło prądu. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy kupnie, ile kosztują popularne modele i jak dbać o akumulator przez cały rok.
26.03.2019., 11:03h

Problem z odpaleniem ciągnika nie zawsze musi oznaczać wymianę akumulatora na nowy. W przypadku problemu z zapłonem, tzn. gdy rozrusznik nie kręci, możliwe jest wystąpienie słabego styku na zaciskach i klemach. Wystarczy przeczyścić zaciski i z umiarem dokręcić klemy, aby nie dopuścić do pęknięcia. Jeżeli to nie pomoże, a zmierzone woltomierzem napięcie nie zbliża się nawet do 12V, wtedy trzeba rozejrzeć się za nową baterią.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

Przed pójściem do sklepu należy przyjrzeć się wymiarom starego akumulatora, a najlepiej zabrać go ze sobą, by przy kupnie nowego stary oddać do recyklingu. Kontrola wymiarów pozwoli odpowiednio wpasować nowy model w miejsce dla niego przeznaczone.

Dwoma podstawowymi parametrami akumulatora jest jego pojemność i prąd rozruchowy. Przy wyborze powinniśmy dowiedzieć się jaką pojemność do danego pojazdu zaleca producent. Należy jednak pamiętać, że przy dobraniu akumulatora o zbyt dużej pojemności, może następować jego niedoładowanie. Natomiast jeśli pojemność będzie zbyt mała, mogą wystąpić problemy z rozruchem silnika. Jest zasada, że różnica w pojemności może wynosić +/- 10% w porównaniu do wartości podawanej przez producenta. Dodajmy, że pojemność określa się przez jaki czas akumulator powinien zasilać obwód o natężeniu 1 A.

Natomiast drugim parametrem opisującym akumulator jest prąd rozruchowy. Silniki wysokoprężne zwykle wymagają potrzebują większego prądu do rozruchu. Najtrudniej jest przy zapłonie zimnego silnika, ponieważ zimny olej stawia bardzo duży opór, tym bardziej gdy pojazd jest używany przy niskich temperaturach, zwłaszcza zimą.

JAK DBAĆ O AKUMULATOR?

Obecnie akumulatory muszą wytrzymywać większe obciążenia, ponieważ nowoczesne maszyny mają sporo elektroniki pobierającej energię przez prawie cały czas. Każdy nowy ciągnik wyposażony jest już w radio i w większości przypadków nieodzowną latem klimatyzację. Dobierając akumulator do pojazdu, powinniśmy dostosować się do zaleceń producenta jakie kieruje do danej maszyny. W trakcie eksploatacji akumulator nie powinien być narażony na przeładowanie, nadmierne obciążanie i wystawiony na działanie niskich temperatur. 

Przy temperaturze -20 stopni Celsjusza jego sprawność spada nawet do 40%. Optymalna temperatura dla pracy baterii to ok. 25 stopni. Szczególnie w okresie zimowym powinno się uważać na akumulator. W przypadku, gdy sprzęt nie będzie używany w tej porze roku, a temperatura w otoczeniu będzie bardzo niska niż wymagana, należy akumulator wymontować i umieścić w miejscu suchym i o dodatniej temperaturze.

Wieko akumulatora należy utrzymywać w czystości, ponieważ gromadzący się brud absorbuje wilgoć co może prowadzić do zwarć i samo rozładowania, a zaciski biegunów przesmarować odpowiednim smarem zapobiegającym korozji. Miejsce montażu akumulatora powinno być w jak najmniejszym stopniu narażone na zanieczyszczenia i łatwo dostępne do celów obsługowych.

BEZPIECZNE ŁADOWANIE

Producenci akumulatorów przewidują okres ich eksploatacji na 4-5 lat. W pełni naładowany akumulator ma napięcie 14,4 V.  W przypadku spadku napięcia do ok. 12,5 – 12,8 V należy naładować baterię. Tutaj nasuwa się kolejna wskazówka, gdyż przy ładowaniu także trzeba przestrzegać pewnych zasad.

  1. Prąd ładowania ma wynosić 1/20 pojemności akumulatora w przypadku nowego, a przy starszym 1/10 jego pojemności.
  2. Czas ładowania powinien być mniejszy niż 10 godzin, a cały proces należy kontrolować – temperaturę obudowy (jeżeli jest zbyt wysoka obniżamy wartość prądu ładowania i wydłużamy czas lub schładzamy akumulator), czy procesowi nie towarzyszą nadmierne dźwięki i kontrolujemy także stopień naładowania.
  3. Pod żadnym pozorem nie wolno palić w trakcie ładowania akumulatora, ponieważ wydobywa się z niego wodór, który jest łatwopalny.

SPRAWDZIĆ KLEMY

Co pewien czas należy sprawdzić stan połączenia klem, w razie potrzeby oczyścić i zakonserwować, a także sprawdzić gęstość elektrolitu, jeżeli eksploatowany jest akumulator kwasowy. Gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28 g/cm3, a pomiar wykonuje się aerometrem. Jeżeli po otwarciu korków kontrolnych płyty wewnątrz akumulatora są odkryte, należy uzupełnić niedobór elektrolitu wodą destylowaną.

ILE ZA AKUMULATOR?

Ceny akumulatorów są bardzo zróżnicowane. W zależności od producenta i parametrów jakie posiadają ceny różnią się od siebie. Zatem za akumulatory o napięciu 6 V można kupić pomiędzy 270, a ok. 300 zł za sztukę w zależności jeszcze od pojemności o prądu rozruchowego. Natomiast akumulatory o napięciu 12 V mogą kosztować od ok. 400 zł do nawet prawie 1000 zł za sztukę. Wyższa cena jest spowodowana głównie wyższym prądem rozruchowym.

Firma Pojemność [Ah] Prąd rozruchowy [A] Napięcie [V] Cena [zł]
Tuborg 120 850 12 455
Tuborg 180 1000 12 679
Mizar 100 780 12 498
Mizar 135 910 12 673
Zenox 160 950 12 712
Centra 195 1000 6 280
AgTech 170 1050 12 578
Granit 140 950 12 638
Granit 100 830 12 456

Większość akumulatorów jest objęta gwarancją na okres 24 miesięcy od daty zakupu. Natomiast akumulatory przeznaczone do pojazdów użytkowych obejmuje gwarancja 12 miesięczna. Przy zakupie akumulatora stary powinno się oddać w celu odpowiedniego zutylizowania. Gwarancja jest uwzględniana w przypadku stwierdzeń usterek fabrycznych. Metody recyklingu są różne w zależności od materiałów z jakich akumulatory są wykonane.

oprac.: J. Kośmider
Fot. Archiwum

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
31. październik 2024 23:36