3 stycznia br. ruszył nabór na pomoc finansową w ramach działania KPO A1.4.1. Inwestycje na rzecz dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu skierowana jest do rolników, ich małżonków i rybaków. Poniżej przedstawiamy wymagania.
Kto może otrzymać środki?
Dofinansowanie może otrzymać rolnik, który już prowadzi działalność lub ją rozpoczyna w zakresie przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, spożywczych, rybołówstwa lub akwakultury, będącej rolnikiem lub małżonkiem rolnika lub osobą uprawnioną do chowu, hodowli lub połowu ryb. Musi spełnić poniższe warunki:
- prowadzi lub rozpoczyna prowadzenie wskazanej działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie z mocy ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników jako rolnik lub małżonek rolnika lub przyznano jej płatności bezpośrednie w rozumieniu ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego co najmniej w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o objęcie wsparciem (nie dotyczy osób uprawnionych do chowu, hodowli lub połowu ryb);
- ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności
- jest pełnoletni
Jaka jest wysokość wsparcia RHD?
Wsparcie będzie realizowane w formie refundacji części kosztów kwalifikowanych. Zwrot wyniesie:
- standardowo – 60 proc.;
- w przypadku beneficjentów z sektora rybackiego – 50 proc.;
- dla młodych rolników – 70 proc.
Minimalna wielkość dofinansowania jednego przedsięwzięcia to 20 tys. zł, a limit pomocy w przypadku pojedynczego beneficjenta wynosi 500 tys. zł.
Na co można przeznaczyć dofinansowanie?
Otrzymane środki powinny zostać przeznaczone m.in.
- na budowę czy remont infrastruktury i urządzeń służących przetwarzaniu produktów,
- na budowę budynków służących przechowywaniu, przygotowywaniu do sprzedaży i wprowadzaniu do obrotu.
- koszty zakupu nowych maszyn, terminali płatniczych, domen internetowych czy środków transportu służących do wykonywania działalności.
Jak złożyć wniosek i gdzie?
Nabór, prowadzony jest wyłącznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR, rozpocznie się 3 stycznia i potrwa do 5 lutego 2024 r. Na etapie składania wniosku będzie się też można ubiegać o przyznanie 50 proc. zaliczki.
Wnioski należy składać w formie elektronicznej poprzez skorzystanie z formularza udostępnionego przez Agencję na PUE pod adresem: https://epue.arimr.gov.pl/
Oprac. dkol na podst. ARiMR i MRiRW