StoryEditor

Rozwój małych gospodarstw: czy można kupić zwierzęta i grunty rolne oraz skorzystać z Premii dla młodego rolnika i Restrukturyzacji małych gospodarstw?

Nabór w ramach Interwencji I.10.5 Rozwój małych gospodarstw został przedłużony. O wsparcie na Rozwój małych gospodarstw z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027 można się starać do 20 września 2024 r. Rolnicy mają więc jeszcze trochę czasu na złożenie wniosków. Jakie są najbardziej nurtujące pytania dotyczące naboru? Odpowiedzi w dalszej części artykułu!

05.09.2024., 07:51h

Ile wynosi pomoc dla małych gospodarstw?

Pomoc przyznaje się w formie płatności ryczałtowej w kwocie 120 tys. zł. W bieżącym naborze nie mamy wyszczególnienia na dwie kwoty pomocy tak jak w naborze poprzednim. Pomoc będzie wypłacana beneficjentowi w dwóch ratach: pierwsza rata w wysokości 80% kwoty (96 tys. zł) oraz druga rata w wysokości 20% (24 tys. zł)

Do kogo jest skierowany program i jakie kryteria trzeba spełnić?

Program Rozwój małych gospodarstw jest skierowany do rolników, którzy prowadzą małe i średnie gospodarstwa. Dodatkowo rolnik musi spełnić kilka kryteriów: posiadać gospodarstwo o powierzchni nie większej niż 300 ha, którego wielkość ekonomiczna w roku wyjściowym nie przekracza 25 tys. euro, zajmować się produkcją ekologiczną lub produkcją ekologiczną i przygotowaniem do sprzedaży wytworzonych produktów lub rozpoczynają działalność w zakresie wprowadzania żywności na rynek w ramach krótkiego łańcucha dostaw, uzyskać przychód ze sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie w wysokości nie mniejszej niż 5 tys. zł z ostatnich miesięcy oraz nie prowadzić działalności wyłącznie w celach naukowo–badawczych.

O tym, co można kupić w ramach tego naboru, pisaliśmy w artykule: Rozwój Małych Gospodarstw 2024 – nabór startuje już 25 lipca!

Jakie pytania najczęściej zadają rolnicy?

  1. Czy mogę wystartować w programie, jeśli dostałem premię na Młodego Rolnika w WPR 2023-2027?

Nie. Pomocy w ramach interwencji I.10.5 (Rozwój Małych Gospodarstw) nie przyznaje się rolnikowi, któremu:

1) przyznano pomoc w ramach I.11 Młody Rolnik – chyba, że pomoc nie została/nie zostanie wypłacona;

2) wypłacono co najmniej pierwszą ratę pomocy w ramach I.11 – chyba że

wypłacona pomoc została zwrócona w całości.

  1. Czy mogę zrezygnować z realizacji operacji?

Tak. Beneficjent może zrezygnować z realizacji operacji na podstawie wniosku

o rozwiązanie Umowy za porozumieniem stron złożonego za pomocą PUE

  1. Czy mogę skorzystać z Rozwoju Małych Gospodarstw, jeśli aktualnie jestem w trakcje realizacji programu Restrukturyzacja Małych Gospodarstw?

Tak. Wytyczne szczegółowe nie przewidują wykluczenia rolnika, który aktualnie jest w trakcje realizacji programu Restrukturyzacja Małych Gospodarstw, bez względu na etap realizacji programu

  1. Czy konieczne jest dołączenie do wniosku kopii dokumentów potwierdzających sprzedaż produktów rolnych wytwarzanych w gospodarstwie w wysokości nie mniejszej niż 5 tys. zł? Co w przypadku, jeśli nie mam takiego dokumentu?

Spełnienie tego wymogu jest obligatoryjne w przypadku wnioskowania o pomoc.

W przypadku braku ww. dokumentów pomoc nie zostanie przyznana.

  1. Czy w ramach krajowych systemów jakości wejście w integrowaną produkcję wiąże się z objęciem wszystkich użytków rolnych w gospodarstwie tym systemem?

Nie. Nie ma wymogu objęcia integrowaną produkcją roślin określonego procentu użytków rolnych, czy też wymogu by wszystkie uprawy (całe gospodarstwo) były objęte tą produkcją. Punkty przyznaje się bez względu na ilość użytków objętych systemem.

  1. Czy w biznesplanie wpisuje koszty inwestycji w kwotach netto czy w kwotach brutto?

VAT jest kosztem niekwalifikowanym. W biznesplanie wpisuje się koszty inwestycji w kwotach netto. Dotyczy to wszystkich beneficjentów tej interwencji, niezależnie od formy w jakiej rolnik rozlicza się z Urzędem Skarbowym (czy rolnika „vatowca”, czy„ryczałtowca”)

  1. Czy punkty za kryterium wyboru dot. systemów jakości (np. za produkcję ekologiczną i integrowaną produkcję) można łączyć?

Tak. Punkty w ramach kryterium „uczestnictwo w systemach jakości” sumują się, przy założeniu, że maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać w ramach tego kryterium to 5 punktów

  1. Czy w ramach inwestycji mogę zakupić grunty rolne w celu powiększenia gospodarstwa?

Nie. Zakup gruntów nie jest kosztem kwalifikowalnym w tej interwencji.

  1. Czy w ramach kwoty pomocy można zakupić żywe zwierzęta jako stado podstawowe?

Nie. Zakup zwierząt nie jest kosztem kwalifikowalnym w tej interwencji.

  1. Czy mogę wypełnić wniosek i biznesplan samemu? Czy musi to zrobić doradca?

Tak, można wypełnić wniosek samemu. Wnioskodawca może wypełnić dokumenty aplikacyjne samodzielnie i złożyć je za pomocą systemu teleinformatycznego ARiMR. Złożenie wniosku o przyznanie pomocy i wniosku o płatność oraz ich zmiana lub wycofanie a także wymiana korespondencji, wykonywanie innych czynności dotyczących postępowania oraz zawieranie umów o przyznaniu pomocy odbywa się za pomocą systemu informatycznego. Istnieje też możliwość ustanowienia pełnomocnika lub przedstawiciela, którzy będą reprezentować Wnioskodawcę.

  1. Czy składając wniosek rolnik już musi uczestniczyć w systemie jakości ? Czy może dopiero zadeklarować to uczestnictwo?

Punkty za uczestnictwo w systemach jakości przyznaje się, jeżeli rolnik uczestniczy w systemie jakości (co najmniej od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy) lub zobowiąże się do uczestnictwa w systemie jakości (uczestnictwo przed złożeniem wniosku o wypłatę pierwszej raty pomocy)

Agata Stachowiak

 

Agata Stachowiak
Autor Artykułu:Agata Stachowiak
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
05. wrzesień 2024 07:51