Nabór wniosków wystartował 22 października i potrwa do 15 listopada. Jest to wsparcie dla rolników, których uprawy ucierpiały w wyniku powodzi. O pomoc mogą się ubiegać rolnicy, którzy uprawiali na zalanych terenach kukurydzę, buraki cukrowe, ziemniaki, soję, konopie włókniste, tytoń, chmiel, len, winorośle, zioła, słoneczniki lub warzywa. Pomoc mogą otrzymać rolnicy do upraw, do których złożono wniosek w tym roku o przyznanie płatności bezpośrednich oraz gdy poniesiono szkody w tych uprawach spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r. w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej.
Jakie stawki pomocy?
Rząd proponuje poniższe stawki:
- 5 tysięcy zł do ha w przypadku zbóż, kukurydzy, buraków cukrowych, ziemniaków i warzyw,
- 4 tysiące do ha w przypadku soi.
Wysokość pomocy ustala się jako iloczyn powierzchni uprawy kukurydzy, buraków cukrowych, ziemniaków, soi, konopi włóknistych, tytoniu, chmielu, lnu, winorośli, ziół, słonecznika lub warzyw wskazanej w oświadczeniu.
– Zgodnie z decyzją ministra przy wypłacie – 5 tysięcy zł do ha w przypadku zbóż, kukurydzy, buraków cukrowych, ziemniaków i warzyw oraz 4 tysięcy zł do hektara w przypadku soi – przyznana pomoc nie będzie pomniejszana o 50 proc. w przypadku braku ubezpieczenia, a także nie będzie wyliczane 30 proc. przychodów gospodarstwa z ubiegłego roku. Jeżeli uprawy były zalane, przysługuje 100 proc. rekompensaty – potwierdził wiceprezes ARiMR Leszek Szymański.
ARiMR podczas wydawania decyzji odnośnie wsparcia będzie sprawdzała zgłoszone w oświadczeniach do wniosku powierzchnie upraw z bazą referencyjną działek do dopłat bezpośrednich oraz mapą IMGW z obszarami zalania użytków rolnych wodami powodziowymi. Jednak ARiMR zaznacza, że uznaje się, że na obszarach zalanych szkody spowodowane wystąpieniem tej powodzi wynoszą 100% rocznej produkcji roślinnej z tych upraw.
Jak złożyć wniosek?
Wnioski można składać do 15 listopada 2024 r. na formularzu opracowanym i udostępnionym przez ARiMR. Żeby to zrobić trzeba zalogować się do PUE. TUTAJ
Za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wskazaną w potwierdzeniu wysłania wniosku, które zostanie wystawione przez system teleinformatyczny Agencji. Decyzję wydaje kierownik biura powiatowego.
Informacje o zasadach postępowania przy wypełnianiu elektronicznego formularza wniosku na Platformie Usług Elektronicznych opisano w INSTRUKCJI WYPEŁNIENIA WNIOSKU (POBIERZ).
Jakie załączniki do wniosku?
- informacje o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej
- oświadczenie o powierzchni uprawy kukurydzy, buraków cukrowych, ziemniaków, soi, konopi włóknistych, tytoniu, chmielu, lnu, winorośli, ziół, słonecznika lub warzyw, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem powodzi.
- oświadczenie o kwocie odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń,
- oświadczenie, że wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego, które zostało wszczęte na "Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej" złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, a także wymianę korespondencji dotyczącej postępowania, w tym składania pism i doręczania pism oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji oraz, że został pouczony o skutkach wyrażenia zgody na wymianę korespondencji.