Wysokie zainteresowanie technologią fotowoltaiczną wśród właścicieli domów jednorodzinnych w Polsce motywowane jest przede wszystkim aspektem finansowym. Aż 60% z objętych ankietą osób opiera swoją decyzję inwestycyjną na oszczędnościach w rachunkach, a jedna czwarta względami ekologicznymi. Odbiór fotowoltaiki jest w Polsce bardzo pozytywny, 77% posiadaczy dobrze lub bardzo dobrze ocenia działanie domowej elektrowni słonecznej – informuje firma Sunday Polska mogąca się pochwalić siecią 10 tys. klientów, którym zamontowano blisko 180 tys. paneli i dostarczono instalacje o mocy 60 MW, zamieniając energię słoneczną w elektryczną.
Badanie zrealizowano przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska w terminie 1-12 lutego 2021 na próbie 1044 dorosłych Polaków remontujących własne domy jednorodzinne. Badanie w formie ankiety internetowej miało zasięg ogólnopolski.
Zgromadzone dane wykazały, że:
- 67% właścicieli domów jednorodzinnych, nie posiadających fotowoltaiki, planuje inwestycje w domową elektrownię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat,
- 60% przyszłych inwestorów, argumentuje swoje plany spodziewanymi oszczędnościami finansowymi,
- 57% właścicieli domów jednorodzinnych, przy wyborze dostawcy technologii fotowoltaicznej, kieruje się jakością komponentów,
- dla 54,4% przyszłych posiadaczy fotowoltaiki, poważne wyzwanie stanowią koszty inwestycji,
- 77% posiadaczy paneli fotowoltaicznych dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie własnej elektrowni słonecznej;
- według badanych, dzięki fotowoltaice wysokość rachunków za energię elektryczną spadła średnio aż o 65%,
- W badaniu Sunday Polska zapytano respondentów o czynniki determinujące wybór dostawcy paneli fotowoltaicznych.
- Zdecydowana większość, bo aż 57% badanych, wskazała jakość jako najważniejsze kryterium doboru dostawcy technologii.
Innymi ważnymi czynnikami wyboru firmy instalującej fotowoltaikę były między innymi: dobre opinie o firmie – ważne dla 49% ankietowanych, wsparcie w uzyskaniu dofinansowania – istotne dla 46% respondentów oraz czas realizacji zlecenia – czynnik wskazany przez 45% badanych. Co ciekawe, tylko 1 na 5 przyszłych inwestorów, przy wyborze dostawcy technologii PV, kieruje się długością okresu gwarancyjnego.
Przyszli inwestorzy w zieloną energię dość jednoznacznie - 54% ankietowanych - wskazali, że to właśnie koszty są dla nich największym wyzwaniem, a zarazem barierą powstrzymującą ich przed instalacją paneli fotowoltaicznych. Jednakże warto zauważyć, że dla niemal połowy ankietowanych - 45,1% - istotną zachętę stanowią ulgi i dotacje.
- Odpowiedzi badanych właścicieli domów jednorodzinnych jasno pokazują trwający obecnie boom na fotowoltaikę. Dwóch na trzech właścicieli domów jednorodzinnych deklaruje gotowość do inwestycji w ciągu najbliższych trzech lat. Jest to dla nas bardzo dobry prognostyk, świadczący o potencjale i dynamicznym rozwoju rynku słonecznej energii w Polsce. Jestem przekonana, że szereg programów wsparcia i dofinansowania rozwoju domowych elektrowni jest w stanie zniwelować barierę, jaką są koszty inwestycji w fotowoltaikę. Tym bardziej, że w drugiej połowie roku rusza trzecia edycja Programu „Mój Prąd” – dodaje Lidia Kłosowska z Sunday Polska (zdjęcie wyżej).