– Specustawa została stworzona w celu ułatwienia oraz przyspieszenia procesów inwestycyjnych głównie dla sektora biogazu rolniczego, tak by skuteczniej i szybciej przeprowadzić proces inwestycyjny – mówiła Monika Ostrowska z firmy Bio-Industry.
Kto może skorzystać?
Ustawa określa szczególne zasady oraz procedury przygotowania i realizacji biogazowni rolniczych i zasady postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę biogazowni rolniczych, mające na celu ułatwienie i przyspieszenie przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także warunki dotyczące wykonywania działalności w tych biogazowniach.
– Aby móc skorzystać z warunków specustawy teren, na którym chcemy wybudować biogazownię, musi być naszą własnością. Ze specjalnych ułatwień ustawy mogą skorzystać właściciele gospodarstw rolnych, spółdzielnie rolnicze i grupy producenckie, spółdzielnie energetyczne, branża przetwórstwa rolno-spożywczego – mówiła Ostrowska.
Jeżeli chcemy skorzystać z warunków ustawy, musimy pilnować limitów wielkości naszych instalacji. Limitem w obrębie jednej gminy jest łączna zainstalowana moc elektryczna nie większa niż 3,5 MW. Dalej łączna osiągalna moc cieplna nie może być większa niż 10,5 MW, roczna wydajność produkcji biogazu rolniczego nie przekraczać 14 mln m3, a roczna wydajność produkcji biometanu z biogazu rolniczego nie przekraczać 8,4 mln m3.
Obszary zastosowania specustawy
Zagadnienia zawarte w ustawie dotyczą trzech obszarów: budowy, substratów oraz zagospodarowania pofermentu. Do specustawy w październiku ub.r. wydano rozporządzenie, które określa sztywną listę substratów stosowanych w biogazowni rolniczej. Na liście znajdują się m.in. odchody zwierzęce, słoma i inne niebędące niebezpiecznymi, naturalne substancje pochodzące z produkcji rolniczej lub leśnej. Warto wiedzieć, że nie można korzystać z biomasy, która ma pochodzenie komunalne.
Skrócony czas na wydanie decyzji
Kolejnym ułatwieniem związanym z budową biogazowni, które wpisane jest w specustawę, jest możliwość skrócenia czasu decyzji o warunkach zabudowy (z 95 do 65 dni), pozwolenia na budowę (z 65 do 45 dni), czy wydania warunków przyłączenia do sieci (do 90 dni).
Poferment jako nawóz
Zasadniczym czynnikiem wynikającym z bycia w specustawie, są ułatwienia związane z zagospodarowaniem pofermentu. Specustawa wprowadza tzw. termin produktu pofermentacyjnego, którym możemy dystrybuować jak każdy inny nawóz naturalny (na warunkach określonych w ustawie o nawozach i nawożeniu), dzięki czemu poferment z biogazowni rolniczej nie jest traktowany jako odpad.
Czy specustawa dotyczy decyzji środowiskowych?
– Najdłuższym elementem procesu inwestycyjnego biogazowni jest uzyskanie decyzji środowiskowej. Jest to również najtrudniejszy etap w inwestycji. Niestety specustawa nie uwzględnia decyzji środowiskowych. W praktyce wygląda to tak, ze jeżeli planujemy instalacje powyżej 0,5 MW to musimy mieć decyzje środowiskową, nie ważne czy jest to biogaz rolniczy ze specustawy czy nie. Nie zmienia się kwalifikacja dotycząca decyzji środowiskowych – zakończyła Ostrowska.