Według statystyk GUS, Polacy spożywają coraz mniej produktów zbożowych. A tymczasem zboża od zawsze stanowiły kluczowy pokarm we wszystkich kulturach. Wiele osób będących na diecie w pierwszej kolejności rezygnuje z ich spożywania, mimo iż według aktualnej Piramidy Zdrowia Instytutu Żywności i Żywienia, zaraz za aktywnością fizyczną, owocami i warzywami, produkty zbożowe powinny stanowić podstawę naszego jadłospisu.
Pieczywo, makarony, kasze – nie są takie złe!
Według badań ponad 75% Polek zgadza się ze stwierdzeniem, że „jesteś tym, co jesz”. Tymczasem zaledwie 3% spożywa codziennie produkty zbożowe takie jak np. makarony czy kasze. Polki najchętniej sięgają po przetwory ze zbóż na śniadanie w formie płatków lub pieczywa. Jednak, jak przekonują specjaliści w codziennej diecie powinny znaleźć się różne rodzaje produktów zbożowych – zarówno pieczywo i płatki, jak i makarony, kasze i mąki. - Zboża i produkty zbożowe należą do podstawowych artykułów użytkowych pochodzenia roślinnego i od najdawniejszych czasów są ważnym pożywieniem człowieka. Eksperci z zakresu żywienia i dietetyki są zgodni, że podstawą zbilansowanej diety jest różnorodność produktów i posiłków. Im bardziej urozmaicamy nasz jadłospis, tym więcej wartościowych składników dostarczamy. Niewłaściwie skomponowana dieta, w której nie są zachowane odpowiednie proporcje pomiędzy produktami z poszczególnych grup może przyczyniać się do powstawania niedoborów żywieniowych – komentuje Anna Jelonek, dietetyk i ekspert kampanii promującej produkty zbożowe pt. „Zboże smakuje i inspiruje”.
Różnorodność ziaren daje duże możliwości ich wykorzystania. Każdy rodzaj zbóż ma inne właściwości i walory smakowe, co w rezultacie przekłada się na atrakcyjność produktów zbożowych w naszej kuchni. - Zboża obecne są w naszej kulturze od bardzo dawna, jednak nie wszyscy są świadomi ich wartości odżywczych. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się przeprowadzić ogólnopolską kampanię „Zboże smakuje i inspiruje”. Jej celem jest edukacja konsumentów na temat roli produktów zbożowych w diecie, zachęcenie do częstszego sięgania po pieczywo, makarony, kasze, płatki oraz mąkę. Chcemy zainspirować Polaków, ponieważ dania przygotowane na bazie produktów zbożowych są nie tylko szybkie i wygodne w przygotowaniu, ale także wartościowe – mówi Rafał Mładanowicz, Prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż.
*„Zboże smakuje i inspiruje” to druga edycja kampanii, w ramach której prowadzone są działania edukacyjne mające na celu propagowanie wiedzy na temat produktów zbożowych – makaronów, pieczywa, mąk, kasz i płatków. Blog kampanii dostępny jest na stronie kfpz.p. Program „Rola pieczywa i przetworów zbożowych w codziennej diecie II” finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych. Organizatorem programu jest Krajowa Federacja Producentów Zbóż. oprac. ag