Dzieci coraz mniej rozmawiają ze soba na przerwach, nie mając w zasięgu ręki tableta, smartfonu czy komputera mówią, że się nudzą. Dlaczego tak się dzieje? Dzieci są doskonałymi obserwatorami - jeśli rodzice korzystają z urządzeń elektronicznych, one też chcą. Powinniśmy jednak pamiętać, że:
– dzieci do 3. roku życia w ogóle nie powinny mieć styczności z pochłaniającymi uwagę ekranami;
– dzieci w wieku od 3 do 6 lat mogą zapoznawać się z technologiami, ale nie więcej niż przez jedną godzinę dziennie, a i to przy uwadze rodziców;
– dzieci w wieku od 6 do 9 lat powinny być nadzorowane podczas używania komputera czy smartfonu, a czas z nimi nie powienien przekraczać dwóch godzin dziennie;
– mając w domu dzieci w wieku od 9 do 12 lat nadal nie powinnismy pozwlaać im na więcej niż 2 godziny dziennie ze wspomnianymi technologiami, pokazuj dziecku z czego można korzystać mając Internet, pokazuj pożyteczne strony i przestrzegaj przed zagrożeniami;
– od 12 do 18 roku życia dzieci chc ą być z każdym rokiem coraz bardziej samodzielne i to w tych latach okaże się, jak postępowaliście jako rodzice z dzieckiem wcześniej, jakie znaczenie w waszym życiu miały technologie i czy dzieci potrafią z nich korzsyać mądrze.
To nie dzieci, ale rodzice ustalają zasady. Jeśli nie chcesz, by smartfon czy tablet stały się dla dziecka jedynymi narzędziami do komunikacji ze światem zewnętrznym nie okazuj tym urządzeniom nadmiernej uwagi. Za każdym razem, kiedy chcesz ukarać dziecko za zły stopień w szkole czy złe zachowanie zabraniem mu urządzenia sprawiasz, że urządzenie urasta do rangi nagrody. A wiadomo, że nagrody są dobre.
Co wtedy zrobić? Czas z dzieckiem, wspólne wyjście do kina, wspólne pogranie w piłkę albo upieczenie ciasteczek to dla dzieci nagrody. Urządzenia nie są po to, by zastąpić dzieciom nieobecnych rodziców, ale po to, by ułatwiać w pewnych sferach życie. Jako rodzic bardzo się staraj, by urządzenia były pomocą, a nie przyjacielem dziecka.
ec