Nauka gry na isntrumentach to nie tylko praca z głosem w przypadku śpiewu czy poruszania palcami, jeśli gra się na instrumencie. Muzykownie to rozwój wielu umiejętności i funkcji, o które byśmy nauki muzyki nie podejrzewali.
Ucząc się gry, trzeba buyć skoncentrowanycm, pamiętać o kolejnych dźwiękach, uczyć się teorii, a to wszystko sprawia, że u dzieci szczególnie rozwijają się zdolnosci językowe. Może się więc okazać, że będą miały łatwość w nauce nowych języków. Będą też łatwiej uczyły sie pisać i czytać.
Według różnych badań, podczas nauki muzyki, a więc gry na instrumentach czy nauki śpiewu w mózgu zachodzą takie procesy, które w przyszłości mogą wpływać na łatwość w nawiązywaniu kontaktów, bycia empatycznym czy bycia społecznie zaangażowanym. Gra na instrumentach poprawia też koordynację ruchową, a nawet wzmacnia rozwój kreatywności.
Dzieci w wieku 1-3 lat, które zaczynają mówić bardzo często mają problem z wymawianiem niektórych głosek. Mówią je niewyraźnie, nie wypowiadają w ogóle lub wręcz bełkoczą. Wówczas logopedzi zalecają ćwiczenia tzw. aparatu mowy, czyli języka, warg i ćwiczenia oddechu. Poza ćwiczeniami oddechowymi, takimi jak dmuchanie w wiatraczek, puszczanie baniek mydlanych, podnoszenie kartki leżącej na stole poprzez dmuchanie w nią, pomocne są też instrumenty dęte - np. flet, trąbka, harmonijka ustna, piszczałki lub inne. Gra na takich instrumentach rozwija narządy mowy poprzez uelastycznianie ich i zmusza do je pracy.
Nie znaczy to oczywiście, że nauka muzyki każdemu dziecku przypadnie do gustu, a i wybór intrumentu też jest ważny. Nie chodzi przecież o zmuszanie do muzyki bo wtedy, żaden z wyżej wymienionych czynników rozowju sie nie pojawi. Warto jednak od maleńkości oswajać dziecko z muzyką, także tą słuchaną i śpiewaną przez rodziców, opiekunów czy dziadków.
ec