W szczególności Ukraina ponad dwukrotnie zwiększyła liczbę nawigatorów — z 16 do 40. Planowana jest także szybka modernizacja infrastruktury Kanału Sulińskiego i przestawienie drogi wodnej na tryb pracy 7/24.
Blokada portów morskich na początku wojny zmusiła Ukrainę do poszukiwania alternatywnych szlaków eksportowych zboża i innych produktów. Tymczasowe zawieszenie udziału Rosji w porozumieniu stambulskim ponownie zwróciło uwagę na Dunaj. Niepewność zawartych porozumień zmusza stronę ukraińską do zabezpieczenia innych wariantów logistycznych.
- Moi rumuńscy koledzy i ja rozumiemy problem z wyjściem i kolejką w Čatal i opracowaliśmy wspólnie mapę drogową. Dlatego wkrótce spodziewamy się znaczącego efektu i zniknięcia kolejek przy wyjściu i wejściu – zaznaczył Ołeksij Wostrikow, szef Administracji Portów Morskich Ukrainy.
Wcześniej amerykańskie i rumuńskie media informowały, że pierwsi żołnierze ze 101 amerykańskiej Dywizji Powietrznodesantowej w październiku 2022 r. dotarli do Rumunii w celu wzmocnienia wschodniej flanki NATO. Amerykanie rozlokowują się w pobliżu miasta Konstanca, na południowym wschodzie Rumunii. Te działania strony amerykańskiej staną się dodatkowym wzmocnieniem dla wysiłków gospodarczych Ukrainy i Rumunii w zakresie transportu towarów przez Dunaj i Morze Czarne.
Marek Sztejer
Fot. Ukrainian Shipping Magazine