Ta sytuacja uniemożliwia działalność morskich przewoźników zboża, ponieważ ubezpieczyciele statków odmawiają teraz wysłania ich do strefy potencjalnego zagrożenia. Pozostają zatem tylko trasy alternatywne.
Opcji tras alternatywnych jest niewiele. Ale jednak one są: porty na Dunaju, Gdańsku i Gdyni, a także w bułgarskiej Konstancji.
Najbardziej atrakcyjną opcją są ukraińskie porty nad Dunajem. Chociaż mają one ograniczony potencjał przepustowości limitowanym 5-8 mln ton zboża rocznie, oficjalnie uważa się, że przez porty naddunajskie można wyeksportować nawet do 20 mln ton. Ale koszt tych transportów jest znacznie wyższy niż przez Odessę. Tak transport z Izmail do rumuńskiej Konstancji kosztuje 35-37 Euro za tonę. Natomiast w kierunku Niemiec taryfa transportowa wynosi 100-115 Euro.Eksport zbóż przez porty w Dunaju jest droższy
Opcji tras alternatywnych jest niewiele. Ale jednak one są: porty na Dunaju, Gdańsku i Gdyni, a także w bułgarskiej Konstancji.
Transport kołowy zboża też jest problematyczny
Jak obliczyli eksperci, nie da się przewieźć wszystkich zapasów i nowych zbiorów zbóż i roślin oleistych przy pomocy obecnych możliwości logistycznych transportem kołowym. Według szacunków będzie to wymagało 15-20 tysięcy ciężarówek, których kraj po prostu nie ma, a ich szybki zakup nie będzie możliwy.
Podobnie jak w zeszłym roku, głównym wnioskiem z tego kryzysu powinna być intencja inwestowania w przetwórstwo rolnicze. Czyli zamiast dziesiątek tysięcy ciężarówek ze zbożem do Europy, stojących w kolejkach na granicach i problemach z ograniczeniami w krajach tranzytowych lepiej rozwijać przetwórstwo na Ukrainie i transportować mąkę zamiast zboża. Jest to zarówno prostsze, jak i bardziej opłacalne niż sprzedaż surowców – twierdzą eksperci.
Kolejne porty są bombardowane
Rosja kontynuuje ostrzał i bombardowanie ukraińskich portów. Po Odessie Rosjanie wzięli na cel port rzeczny w Danubie. W nocy i rankiem 24. lipca br. 136 rosyjskich dronów kamikadze zaatakowało ten obiekt niszcząc część infrastruktury w porcie.
????russia attacked the port infrastructure of Ukraine‘s ⚓Danube ports with Shahed-136 kamikaze drones on the night of July 24.
A grain warehouse was destroyed and tanks for storing other cargoes were damaged.
No casualties reported.#russiaUkraineWar#russiaIsATerroristState pic.twitter.com/kDskuxZOty — Latifundist.сom (@LatifundistCom) July 24, 2023
Marek Sztejer
Fot. LAtifundist.com/Twitter