StoryEditor

Transport ukraińskiego zboża przez Dunaj – obiecująca, ale nie wystarczająca perspektywa

Nie zważając na apele dotyczące odblokowania portów morskich i szlaków handlowych Kreml nadal trzyma w oblężeniu ukraińskie porty morskie i krok za krokiem prowadzi świat w kierunku kolapsu żywnościowego.  
11.06.2022., 15:06h
Wcześniej Ukraina przy pomocy infrastruktury morskiej eksportowała ponad 70 proc. wszystkich swoich towarów na ogólną kwotę blisko 47 miliardów USD. Od początku lutowej agresji rosyjskiej wszystkie porty ukraińskie oprócz dunajskich stoją zamknięte. Te ostatnie musiały przyjąć na siebie znacznie większe obciążenie.

Na Dunaju Ukraina ma dwa porty rzeczne – Reni oraz Izmaił. Według danych na koniec pierwszej dekady czerwca zwiększyły one czterokrotnie swoją przepustowość. Odsetek zboża w ogólnej strukturze eksportowanych  towarów wzrósł z 12 proc. w roku ubiegłym do 81 proc. w czerwcu 2022 roku.

Rosną ceny przeładunku zboża i czas oczekiwania na niego

Ukraińskie porty dunajskie skarżą się na brak dostępnej floty do załadunku zboża. Z tego powodu „Ukraińskie przewozy dunajskie” rozpoczęły sprzedaż mocy załadunkowych za pośrednictwem systemu przetargów PROZORRO.

Razem z tym cena przeładunku zboża w portach dunajskich wzrosła czterokrotnie. Przed 24 lutego br cena przeładunku jednej tony stanowiła 5-6 USD, transport do rumuńskiej Konstancy – 9-10 USD. Teraz koszt wynosi od 12 USD za tonę i ciągle rośnie.

Rząd ukraiński ...
Pozostało 69% tekstu
Ten artykuł jest dostępny w Strefie Premium.
Czytaj i oglądaj bez ograniczeń! Zyskaj dostęp do Strefy Premium już za 19,90 zł za pierwszy miesiąc. Dla prenumeratorów dostęp gratis po zalogowaniu
Prenumeratorzy top agrar Polska mogą korzystać ze Strefy Premium za darmo! Kliknij, by dowiedzieć się, jak się zarejestrować.
Top Agrar
Autor Artykułu:Top Agrar
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. listopad 2024 15:35