Wypadków ciągników z naczepami załadowanymi "po korek" nie brakuje. Paliwo jest na wagę złota, a rolniczy czas bardzo cenny – wszystko jasne, ale nic nie jest cenniejsze od ludzkiego życia i zdrowia. Dlatego podpowiadamy jak zabezpieczyć przyczepę podczas transportu, tak aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie, dla innych uczestników ruchu drogowego, ale także nie otrzymać mandatu.
Jak należy przewozić ładunek na przyczepie rolniczej?
Zgodnie z art. 61. Przewożenie ładunku w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. Ponadto ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
2) nie naruszał stateczności pojazdu;
3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
Ładunek na przyczepie powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni. Należy zastosować zabezpieczenia, które zabezpieczą ładunek przez rozluźnieniem, spadnięciem lub rozsypaniem w czasie jazdy.
Z art. 61 wynika również, że ładunek sypki (zboże, kukurydza, piasek, nawozy, węgiel, ziemniaki i buraki, inne warzywa i owoce) może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami (plandeka) uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m. Jednak materiał sypki powinien być ułożony równomiernie, a więc nie wystawać ponad krawędź naczepy.
Mandat za nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku
Policja informuje, że na kierującego, który źle zabezpieczył ładunek, policja może nałożyć mandat w wysokości do 3 tysięcy złotych (bez punktów karnych). Jeśli jednak dojdzie do wypadku, sprawa trafia do sądu, a konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze.
Rolnik może również otrzymać mandat za nieprawidłowe przewożenie obornika, w szczególności przeładowanie przyczepy, które powoduje rozsypywanie jej zawartości na drodze.
Mandat za przekroczenie masy pojazdu
Mandat można otrzymać również za przekroczenie nacisku na osi napędowe. Na przykład w lutym br. jeden z kierowców został zatrzymany w związku z podejrzeniem, że pojazd może być nienormatywny i dokonano jego ważenia, które wykazało:
- masę rzeczywistą pojazdu 48,7 t (przekroczenie o 8,7t);
- rzeczywisty nacisk pojedynczej osi napędowej: 13,75 t, (przekroczenie o wartość 2,25 t);
- rzeczywisty nacisk potrójnej osi nie napędowej wyniósł 27 t, (przekroczenie o wartość 3 t).
Wobec powyższego wszczęto postępowania administracyjne zagrożone karą pieniężną w wysokości 15 000 zł. Kierowca został ukarany mandatem karnym. Tego typu spraw jest sporo, podobna sytuacja miała miejsce w 2022 r. kierowca przekroczył dopuszczalną masę o 3 tony i to wystarczyło wówczas to wyznaczenia mandatu w wysokości 7 tys. zł. Oprócz mandatu, który nie jest niczym przyjemnym, taki pojazd stwarza poważne zagrożenie na drodze.
Buraki czy ziemniaki wysypujące się na jezdnię są szczególnie niebezpieczne dla pieszych i rowerzystów. Policjanci przypominają o wypadku, który miał miejsce w Środzie Wielkopolskiej, gdzie spadający burak uderzył w głowę przejeżdżającego rowerzystę. Cyklista trafił do szpitala w stanie krytycznym.
Co o tych przepisach mówi Policja?
- Na kierującego, który źle zabezpieczył ładunek, policja może nałożyć mandat karny w kwocie do 3 tysięcy złotych. Pamiętajmy, że nieodpowiednie przewożenie ładunku często jest przyczyną poważnych wypadków, które kończą się w sądzie wyrokiem, a nie tylko mandatem. Niestety zdarza się, że przewożony ładunek bywa zabezpieczony w sposób niewłaściwy i na łuku drogi np. zsunie się z przyczepy. Jeśli w zdarzeniu poszkodowane osoby zostaną ranne lub poniosą śmierć odpowiedzialność kierującego dotyczyć będzie nie tylko kierowania pojazdem, ale właśnie nieprawidłowego zabezpieczenia ładunku – informuje naszą redakcję nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, który podkreślił, że ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
- nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
- nie naruszał stateczności pojazdu;
- nie utrudniał kierowania pojazdem;
- nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
- Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy. Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę – zaznacza nadkom. Robert Opas.