Pierwsza przyczepa samozbierająca Pöttinger Jumbo została zaprezentowana w 1999 roku. W tamtym czasie została uznawana za „nowy wymiar przyczep zbierających o dużej pojemności”.
Zobacz także: Kompaktowe przyczepy Pöttinger Jumbo 5000
Była to też jedna z pierwszych przyczep samozbierających, która mogła konkurować z sieczkarnią samojezdną. Przyczepa bardzo szybko wzbudziła zainteresowanie wśród rolników, a marka Pöttinger stała się czołowym producentem przyczep samozbierających na świecie z 90% eksportem. Co ciekawe Jumbo była pierwszą maszyną w firmie Pöttinger zaprojektowaną w całości w technologii 3D CAD.
Jak na przestrzeni lat zmianiała się przyczepa Jumbo?
- Podbieracz
W chwili wprowadzenia na rynek przyczepy Jumbo podbieracz miał szerokość 2000 mm, sześć rzędów palców i blachę uderzeniową o regulowanej wysokości. Już wówczas był wyposażony w system krzywkowy. W 2012 roku dzięki zastosowaniu podwozia z kołami kopiującymi dopasowanie do nierówności pola osiągnęło nowy, wyższy poziom.
Zanim podbieracz w Jumbo 7000 i 8000 w 2021 r. otrzymał napęd hydrauliczny i miał standardową szerokość do 2300 mm, palce zostały rozmieszczone w siedmiu rzędach. W 2024 r. zoptymalizowano listwy wlotowe i w serii Jumbo 5000 ponownie można wybierać pomiędzy 6-rzędowym podbieraczem o szerokości 1890 mm lub 7-rzędowym podbieraczem o szerokości 2350 mm.
- Ściana przednia
W 2008 roku sztywna ściana przednia w ówczesnym modelu Jumbo 1000 została nieco uelastyczniona. 3-funkcyjna klapa przednia mogła być regulowana hydraulicznie w trzech różnych pozycjach. Dzięki temu przyczepa mogła być wykorzystana zarówno do zbioru zielonek, jak i do przewozu materiałów sypkich, zapewniając przy tym dobry widok na przestrzeń załadunkową. Od serii Jumbo 7000 i 8000 dostępna jest ruchoma i inteligentna ściana przednia. Jej ukośne ustawienie zapewnia dodatkową przestrzeń załadunkową wynoszącą 4.3 m³ przy tej samej długości przyczepy.
- Rotor
Centralnym elementem Jumbo jest rotor załadunkowy. Na początku ery przyczep Jumbo rotor z ośmioma rzędami zębów ułożonych spiralnie miał średnicę 800 mm. Dziś mierzy 850 mm.
- Automatyczne ostrzenie noży
Wraz z serią 1010 Pöttinger zaprezentował w 2009 roku pierwszy w pełni automatyczny system ostrzenia noży o nazwie Autocat. Proces ostrzenia można było wówczas i teraz przeprowadzić szybko i łatwo przez naciśniecie zaledwie kilku przycisków podczas krótkiej przerwy w pracy.
-
Napęd wałków dozujących
Jumbo od samego początku było oferowane w sprzedaży z wałkami dozującymi do spulchnienia i równomiernego rozładunku masy co służyło w konsekwencji dobremu zagęszczeniu masy na pryzmie. W 1999 roku napęd wałków był poprowadzony w osłonie, po prawej strony przyczepy. Dwie mocne przekładnie kątowe i łańcuch przekazywały moc na wałki dozujące. Dzięki dalszym pracom nad udoskonaleniem napędu i zastosowaniu napędu pasowego, który zapewnił łagodny start, wałki dozujące można załączać również przy pełnym obciążeniu. Na przestrzeni lat udoskonalono także sześciokątne walce dozujące. Dziś wałki wyposażone są w agresywne zęby frezujące uporządkowane w formie litery V, zapewniają efektywne rozbijanie zagęszczonego materiału podczas rozładunku.
Kolejnym rozwiązaniem było wysuwanie belki nożowej Easy Move na bok przyczepy, co umożliwiało łatwe czyszczenie zespołu noży i bezproblemową ich wymianę.
Nowością na rynku przyczep samozbierających była możliwość krótkiego cięcia paszy. Jak informuje producent wraz z modelem Jumbo 8000 wprowadzono pierwszą na świecie przyczepę samozbierającą z belką nożową tnącą na odcinki 25-milimetrowe.
źródło: Pöttinger