StoryEditor

Elektroniczny układ skrętu kół

Fliegl SteerX to nowość niemieckiego producenta przyczep i rozrzutników. Elektroniczny wymuszony układ kierowniczy pozwala zapomnieć o połączeniu mechanicznym, dzięki któremu osie przyczep nadążały za śladami kół ciągnika.
04.08.2022., 11:08h

Z biegiem lat używamy coraz większych przyczep i innych maszyn rolniczych, podczas gdy drogi wiejskie, dojazdowe i dojazdy do gospodarstw często nie zmieniały się i wjazdy na pola zrobiły się zbyt wąskie. W związku z tym pojawia się wyzwanie, w jaki sposób pojazdy rolnicze o większym rozstawie osi i większej odległości między punktem sprzęgu a punktem obrotu mogą zachować swoją zwrotność. Znane jest tego rozwiązanie w postaci systemów wymuszania skrętu kół, głównie ostatniej osi w przyczepach tandemowych lub pierwszej i trzeciej w tridemach. Są tu dwie opcje: z jednej strony system samosterujący tzw. wleczony, a z drugiej wymuszony układ kierowniczy z aktywnie sterowanymi osiami skrętnymi. Niezależnie od wybranego wariantu kierowane osie zwiększają komfort jazdy, zmniejszają zużycie osi i opon, a także ograniczają degradację gleby.

  • Konwencjonalne hydrauliczne układy samosterujące (wleczone) charakteryzują się dobrą zwrotnością podczas jazdy do przodu i są łatwe do podłączenia do dowolnego ciągnika. Wystarczy jednokierunkowe połączenie z blokadą osi kierowanej. Jednak ze względów bezpieczeństwa oś musi być zablokowana przy wyższych prędkościach i na zboczach bocznych. Oś samosterująca jest również zablokowana podczas cofania, co oznacza, że ​​promień skrętu pogarsza się mniej więcej w zależności od liczby osi i rozstawu osi.
  • W przypadku mechaniczno-hydraulicznego sterowania wymuszonego, najczęściej obok sprzęgu kulowego K80 mocowany jest drążek sprzęgający z mocowaniem K50. W takim przypadku wymuszony układ kierowniczy musi być dostosowany do ciągnika. Zaletą tego systemu jest to, że oś jest aktywnie kierowana podczas jazdy do przodu i do tyłu i nie musi być blokowana.
  • Z kolei coraz powszechniej stosowane elektrohydrauliczne układy wymuszonego sterowania zwykle wykorzystują małe połączenie sprzęgające wokół zaczepu, które przekształca kąt skrętu między traktorem a przyczepą na sygnał.

 

Nowa propozycja firmy Fliegl polega na pracy czujników do elektronicznego sterowania wymuszonego, które nie wymaga stosowania drążków sprzęgających między ciągnikiem a przyczepą. Czujnik znajduje się na przyczepie. Wymagana jest tylko hydraulika Load-Sensing i złącze Isobus w ciągniku. Jeśli ciągnik nie jest wyposażony w Isobus, Fliegl oferuje również wiązkę kablową Isobus z wyświetlaczem.

Optymalny kąt skrętu jest obliczany na podstawie pochylenia i prędkości jazdy, a cylinder skrętu jest przesunięty do tej pozycji. Siły boczne podczas pokonywania zakrętów są w ten sposób znacznie zminimalizowane. Dzięki temu zespół osi jest chroniony, a zużycie opon odpowiednio się zmniejsza.

Inteligentny system spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa funkcjonalnego, stale monitorując parametry specyficzne dla układu kierowniczego. Producent twierdzi, że nawet przy wyższych prędkościach i nieprzewidywalnych manewrach zachowanie układu kierowniczego dostosowuje się optymalnie i zapewnia wysoki poziom stabilności jazdy. Dostępne jest również rozbudowane oprogramowanie operacyjne z funkcjami diagnostycznymi i serwisowymi.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. grudzień 2024 18:58