StoryEditor

Komputer pomoże w orce i uprawie - supernowoczesne pługi i agregaty

O ile elektroniczne innowacje w traktorach czy kombajnach niewielu już dziwią, tak z dużym zaciekawieniem przyjmujemy sygnały o supernowoczesnych pługach i agregatach. Zastosowana w nich elektronika nie tylko odciąża uwagę traktorzysty i poprawia jakość pracy, ale przede wszystkim wpływa na ograniczenie zużycia paliwa i bezpieczeństwo w transporcie.
17.04.2024., 10:07h

Lemken to jeden z pierwszych producentów, który zdecydował się na wprowadzenie elektronicznego sterowania pługiem. Zaprezentowana przed kilkoma laty koncepcja dotyczyła pługa Juwel 8, gdzie zastosowano system ISOBUS.

image
Komputer pomoże w orce i uprawie
FOTO: Firmowe

ISOBUS w pługu

W pługu znajdziemy elektrohydrauliczny system obrotu i hydrauliczną regulację pochylenia i głębokości orki. To znacznie poprawia warunki pracy. System o nazwie Turcontrol Pro pozwala te funkcje obsłużyć bez stosowania dźwigni, lecz przez dowolny terminal w ciągniku obsługujący standard ISOBUS.

Zobacz także: Nowoczesna wersja ciągnika Renault. Tak wygląda projekt!

Obsługa terminalu jest intuicyjnie prosta i przejrzysta, co pozwala łatwo zmieniać ustawienia pługa. W zaproponowanym przez producenta rozwiązaniu można jeszcze zwiększyć komfort obsługi, korzystając z opcji sterowania maszyną przez joystick lub dźwignię multifunkcyjną. W systemie Turncontrol Pro zintegrowano także sterowany przez system GPS system zmiany szerokości orki. Pozostałe funkcje, takie jak regulacja szerokości pierwszej skiby, obsługa wału packera czy obsługa hydrostatycznego zabezpieczenia przeciążeniowego są opcjonalne. W  menu programu Turncontrol Pro można wybrać jeden z czterech scenariuszy pracy, stosowanych najczęściej przez operatora, np. dla orki na wzgórzu. Scenariusze można dowolnie zmieniać i zapisywać. Co ważne, w trakcie orki z systemem prowadzenia (np. GPS) można płynnie zmieniać szerokość orki, dostosowując ją, np. do nieregularnych granic pola.

image
W kultywatorach wyposażonych w system elektrohydraulicznej regulacji głębokości roboczej możliwa jest integracja z czujnikiem zwięzłości gleby SoilXPlorer, oferowanym przez koncern CNH.
FOTO: Firmowe

Podnoszenie korpusów, sterowane przez GPS

Ciekawe rozwiązanie zaproponowała firma Kuhn. Francuski producent opracował pług w wersji ze sterowaniem GPS. Sednem działania układu Smart Plowing jest automatyczne indywidualne podnoszenie i opuszczanie korpusów, dostosowujące liczbę pracujących elementów do wyznaczonej przez GPS krawędzi pola. Można to uzyskać dzięki specjalnemu systemowi cięgien wbudowanych w ramę pługa. Celem inżynierów było uzyskanie większego komfortu obsługi i maksymalnej precyzji pracy. Podnoszenie korpusów jest sterowane przez GPS – to z kolei pozwala uzyskać jednorodną i powtarzalną jakość orki bez względu na warunki pracy i kształt pola. Szybkie i płynne podnoszenie kolejnych korpusów dojeżdżających do końca pola eliminuje pozostawianie „zygzakowatej” linii zakończenia orki. Ponadto nakładka na uwrociu zostaje ograniczona do minimum, co zapewnia dokładne przykrycie resztek pożniwnych oraz zmniejsza ugniatanie gleby na uwrociu. Co ważne, system pozwala zmniejszyć wstrząsy podczas orania poprzeczniaków.

image

Ile kosztuje remont paszowozu? Jak wymienić wytarte ściany i zużyte ślimaki?

System automatycznego przestawiania pługa

Po co tracić czas, przestawiając pług do pozycji transportowej, a potem do orki? Z takiego założenia wyszli inżynierowie firmy Kverneland, którzy opracowali system automatycznego przestawiania pługa z pozycji transportowej do orki i odwrotnie. Funkcja ta jest aktywowana bezpośrednio z kabiny ciągnika przez wciśnięcie jednego przycisku na terminalu zgodnym ze standardem komunikacji ISOBUS. Ponadto dzielona wieżyczka pozwoliła na wdrożenie tzw. koncepcji przyczepy, wg której pług podąża za ciągnikiem, tak jak przyczepa. To bezpieczne rozwiązanie na czas transportu. Głowica nie wymaga odłączania górnego łącznika, a belka zaczepowa jest w stanie wychylić się o 45° w prawo i lewo podczas transportu. Co ważne, dla ciągników niewyposażonych w system ISOBUS Kverneland może dostarczyć zestaw ISOBUS, dzięki czemu wszystkie funkcje będą mogły być aktywowane z kabiny.

Pozostało 51% tekstu
Ten artykuł jest dostępny w Strefie Premium.
Czytaj i oglądaj bez ograniczeń! Zyskaj dostęp do Strefy Premium już za 19,90 zł za pierwszy miesiąc. Dla prenumeratorów dostęp gratis po zalogowaniu
Prenumeratorzy top agrar Polska mogą korzystać ze Strefy Premium za darmo! Kliknij, by dowiedzieć się, jak się zarejestrować.
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
20. grudzień 2024 15:08