Lemken to jeden z pierwszych producentów, który zdecydował się na wprowadzenie elektronicznego sterowania pługiem. Zaprezentowana przed kilkoma laty koncepcja dotyczyła pługa Juwel 8, gdzie zastosowano system ISOBUS.
ISOBUS w pługu
W pługu znajdziemy elektrohydrauliczny system obrotu i hydrauliczną regulację pochylenia i głębokości orki. To znacznie poprawia warunki pracy. System o nazwie Turcontrol Pro pozwala te funkcje obsłużyć bez stosowania dźwigni, lecz przez dowolny terminal w ciągniku obsługujący standard ISOBUS.
Zobacz także: Nowoczesna wersja ciągnika Renault. Tak wygląda projekt!
Obsługa terminalu jest intuicyjnie prosta i przejrzysta, co pozwala łatwo zmieniać ustawienia pługa. W zaproponowanym przez producenta rozwiązaniu można jeszcze zwiększyć komfort obsługi, korzystając z opcji sterowania maszyną przez joystick lub dźwignię multifunkcyjną. W systemie Turncontrol Pro zintegrowano także sterowany przez system GPS system zmiany szerokości orki. Pozostałe funkcje, takie jak regulacja szerokości pierwszej skiby, obsługa wału packera czy obsługa hydrostatycznego zabezpieczenia przeciążeniowego są opcjonalne. W menu programu Turncontrol Pro można wybrać jeden z czterech scenariuszy pracy, stosowanych najczęściej przez operatora, np. dla orki na wzgórzu. Scenariusze można dowolnie zmieniać i zapisywać. Co ważne, w trakcie orki z systemem prowadzenia (np. GPS) można płynnie zmieniać szerokość orki, dostosowując ją, np. do nieregularnych granic pola.
Podnoszenie korpusów, sterowane przez GPS
Ciekawe rozwiązanie zaproponowała firma Kuhn. Francuski producent opracował pług w wersji ze sterowaniem GPS. Sednem działania układu Smart Plowing jest automatyczne indywidualne podnoszenie i opuszczanie korpusów, dostosowujące liczbę pracujących elementów do wyznaczonej przez GPS krawędzi pola. Można to uzyskać dzięki specjalnemu systemowi cięgien wbudowanych w ramę pługa. Celem inżynierów było uzyskanie większego komfortu obsługi i maksymalnej precyzji pracy. Podnoszenie korpusów jest sterowane przez GPS – to z kolei pozwala uzyskać jednorodną i powtarzalną jakość orki bez względu na warunki pracy i kształt pola. Szybkie i płynne podnoszenie kolejnych korpusów dojeżdżających do końca pola eliminuje pozostawianie „zygzakowatej” linii zakończenia orki. Ponadto nakładka na uwrociu zostaje ograniczona do minimum, co zapewnia dokładne przykrycie resztek pożniwnych oraz zmniejsza ugniatanie gleby na uwrociu. Co ważne, system pozwala zmniejszyć wstrząsy podczas orania poprzeczniaków.
System automatycznego przestawiania pługa
Po co tracić czas, przestawiając pług do pozycji transportowej, a potem do orki? Z takiego założenia wyszli inżynierowie firmy Kverneland, którzy opracowali system automatycznego przestawiania pługa z pozycji transportowej do orki i odwrotnie. Funkcja ta jest aktywowana bezpośrednio z kabiny ciągnika przez wciśnięcie jednego przycisku na terminalu zgodnym ze standardem komunikacji ISOBUS. Ponadto dzielona wieżyczka pozwoliła na wdrożenie tzw. koncepcji przyczepy, wg której pług podąża za ciągnikiem, tak jak przyczepa. To bezpieczne rozwiązanie na czas transportu. Głowica nie wymaga odłączania górnego łącznika, a belka zaczepowa jest w stanie wychylić się o 45° w prawo i lewo podczas transportu. Co ważne, dla ciągników niewyposażonych w system ISOBUS Kverneland może dostarczyć zestaw ISOBUS, dzięki czemu wszystkie funkcje będą mogły być aktywowane z kabiny.