Obecnie obserwowane trendy w branży rolniczej zaczynają przypominać te znane z sektora motoryzacyjnego informuje firma NSK, producent łożysk. Coraz bardziej istotne jest ograniczanie wielkości układów napędowych w celu większej oszczędności paliwa przy jednoczesnym i stałym zaostrzaniu prawodawstwa UE dotyczącego emisji CO2. Dzięki dostępności łożysk zapewniających wysoką obciążalność i niski współczynnik tarcia możliwe jest jednak sprostanie tego typu wyzwaniom.
Wymagania sektora rolniczego
Chociaż doświadczenie firmy NSK w branży motoryzacyjnej jest duże, istnieje wiele ważnych różnic dotyczących specyfiki zastosowań w rolnictwie. Podczas gdy pojazdy drogowe wymagają dobrego przyspieszenia i wysokiej prędkości oraz poruszają się po utwardzonych powierzchniach dróg, pojazdy rolnicze muszą radzić sobie w trudnym terenie i przenosić lub ciągnąć ciężkie ładunki, co oznacza, że podstawowym wymogiem dla układu napędowego jest zapewnienie wysokiego momentu obrotowego, a nie prędkości. Jeśli w układach napędowych zastosowano źle dobrane lub wyspecyfikowane łożyska, może wystąpić wiele niekorzystnych zjawisk. Typowe uszkodzenia łożysk przekładni obejmują złuszczanie powierzchni tocznych, korozję cierną, uszkodzenie koszyka i zjawisko pełzania, a wszystkie one generują niepożądane konsekwencje. W przypadku nowoczesnego rolnictwa, które jest tak zależne od wysokiej produktywności osiąganej poprzez maksymalne wykorzystanie czasu pracy pojazdów, potencjalne koszty i utracone godziny pracy z powodu uszkodzeń łożysk mają niemal katastrofalne skutki.
Łożyska o dużej obciążalności
Do złuszczania powierzchni w układach napędowych dochodzi wtedy, gdy z powodu zmęczenia tocznego fragmenty materiału łożyska odpryskują od gładkiej powierzchni bieżni lub elementów tocznych, tworząc w konsekwencji obszary o chropowatej teksturze. Tego typu mechanizm uszkodzeń może wynikać z różnych przyczyn, w tym z nadmiernego obciążenia oraz penetracji wnętrza łożyska przez ciała obce. Aby zapobiec zjawisku łuszczenia powierzchni firma NSK opracowała łożyska serii HR przeznaczone do przenoszenia ciężkich obciążeń, które zapewniają doskonałą wydajność w układach napędowych maszyn rolniczych. Wyższa obciążalność i dłuższa żywotność zapobiegają procesowi łuszczenia. Łożyska stożkowe serii HR wykorzystują stożkowe wałeczki prowadzone po tylnej części obrzeża na pierścieniu wewnętrznym. W tej serii łożysk zwiększono zarówno rozmiar, jak i liczbę wałeczków, dzięki czemu są one w stanie przenosić ciężkie obciążenia promieniowe i osiowe w jednym kierunku.
Produkty z serii HR są również dostępne jako łożyska kulkowe poprzeczne, które zapewniają o 7-19 % wyższą obciążalność dynamiczną i 22-68 % wzrost trwałości zmęczeniowej L10 zgodnie z ISO. W przypadku ograniczenia wnikania zanieczyszczeń, co stanowi kolejną częstą przyczynę złuszczania się łożysk układu napędowego, bardzo skuteczna i popularna okazała się seria rozwiązań TM firmy. Ten rodzaj uszczelnienia jest szczególnie wydajny w układach napędowych pojazdów do zastosowań rolniczych, gdzie gwarantuje nawet 2,5-krotnie dłuższą żywotność w porównaniu do łożysk otwartych. Innowacyjna konstrukcja struktury wargi uszczelki zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń (takich jak pył z przekładni), jednocześnie umożliwiając przepływ oleju smarującego. Dodatkowo środek smarny w uszczelce wykazuje duże powinowactwo do oleju przekładniowego, co wspomaga wstępne smarowanie przy rozruchu. Należy podkreślić, że niewystarczające lub niewłaściwe smarowanie jest kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do złuszczania powierzchni tocznych.
Materiały do produkcji łożysk
Inne produkty NSK, stanowiące optymalne rozwiązanie dla producentów skrzyń biegów dla sektora rolniczego, obejmują łożyska baryłkowe NSKHPS i łożyska kulkowe wzdłużne HST. Te pierwsze wykorzystują najnowocześniejszą technologię materiałową, która zapewnia im przydatność w zastosowaniach wymagających przenoszenia ciężkich obciążeń. Łożyska baryłkowe NSK, dzięki wyższej o 25 % obciążalności, umożliwiają w niektórych zastosowaniach zmniejszenie rozmiaru maszyn i urządzeń. Łożyska wzdłużne (oporowe) HST z koszykiem są specjalnie przeznaczone do zastosowań w przekładniach hydrostatycznych (HST), powszechnie stosowanych w maszynach i pojazdach rolniczych. Gwarantują one dwukrotnie dłuższą żywotność w porównaniu ze standardowymi łożyskami wzdłużnymi, częściowo dzięki zastosowaniu stali EP wzmocnionej specjalną obróbką cieplną, która zapewnia odporność na zmęczenie podpowierzchniowe bieżni wewnętrznych i zewnętrznych.