Użyteczność ciągnika John Deere nowej serii 5M do pracy w obejściu, zwłaszcza w ciasnych przestrzeniach, podkreśla niewielki promień skrętu wynoszący 4,1 m. Ponadto zastosowano tu nową maskę i duże okno dachowe zapewniające traktorzyście lepszą widoczność podczas zadań z ładowaczem czołowym.
Zobacz także: Kupić maszynę czy wynająć firmę usługową? Co wybierają rolnicy?
Więcej modeli serii 5M
Przy okazji modernizacji tej serii firma John Deere powiększyła również asortyment o model 5130M, rozszerzając ofertę maszyn o ciągnik zapewniający maksymalną moc wyjściową do 135 KM. Od teraz serię 5M tworzą modele o mocy maksymalnej od 75 do 130 KM, wszystkie z napędem na cztery koła. Dotychczas moc największego przedstawiciela serii sięgała 115 KM:
- 5075M
- 5095M
- 5105M
- 5120M
- 5130M
Seria 5M ma silnik John Deere PWS o pojemności skokowej 4,5 l – ten sam, co w serii 6M. „Piątka” wzbogaciła się o dwie nowe przekładnie, bo do będącej podstawą skrzyni PowerReverser (dwie dźwignie do zmiany biegów i zakresów, z jednym biegiem pod obciążeniem) dołączyła przekładnia PowrQuad Plus (4 biegi przełączane pod obciążeniem) oraz Powr8 (8 biegów przełączanych pod obciążeniem). Warto podkreślić, że kolejnym ciągnikiem z ośmioma biegami zmienianymi pod obciążeniem w gamie amerykańskiej marki jest 6R z przekładnią DirectDrive.
Zmiana przełożeń bez wpływu na pracę ciągnika dają rolnikom możliwość na zwiększenie komfortu pracy, ale też na lepsze wykorzystanie możliwości ciągnika w pracach wymagających wysokiego uciągu/stałej prędkości WOM. John Deere podkreśla rolę przycisku na dźwigni zmiany biegów, który eliminuje konieczność ręcznego wysprzęglania przy zmianie zakresów. W zakresie biegów B między prędkością 5 a 10 km/h mamy właśnie 8 przełożeń zmienianych bez przerwy w napędzie. Natomiast w zakresie 4-12 km/h do wyboru rolnik ma aż 12 przełożeń (wymagana zmiana zakresów), co ułatwia prace polowe. W obu skrzyniach (PowrQuad Plus, Powr8) mamy funkcję SpeedMatching dzięki czemu przy zmianie zakresów ciągnik dopasowuje przełożenie, by jazda była płynna.
Dzięki funkcji EcoShift ciągnik 5M pracuje z niższą prędkością obrotową w transporcie, aby zaoszczędzić paliwo, jednocześnie zapewniając wystarczającą moc do wydajnego wykonywania zadań transportowych przy prędkości do 40 km/h. W tym ciągniku mamy mechaniczną obsługę gniazd hydrauliki oraz elektroniczne sterowanie tylnym podnośnikiem (EHR).
Zintegrowany AutoTrac
System do obsługi prowadzenia satelitarnego widoczny jest teraz na desce rozdzielczej. W ciągnikach serii 6M ta funkcja dostępna jest na wyświetlaczu słupka narożnego. Warto podkreślić, że system prowadzenia pomaga utrzymywać maszynę na właściwej drodze w przypadku zadań polowych wymagających jazdy w linii prostej. W każdej chwili możliwe jest przejście na jeszcze bardziej zaawansowane funkcje naprowadzania dostępne razem z wyświetlaczem uniwersalnym G5.
Ciągniki serii 5M wyposażone są w standardzie w modem JDLink, dzięki temu wykorzystują technologię wykrywania potencjalnych usterek Expert Alerts, co jeszcze bardziej ulepsza niezawodność operacyjną i minimalizuje niespodziewany czas przestoju.
Nowością w prezentowanych ciągnikach jest stylistyka kabiny z oknem dachowym i specjalnym miejscem w dachu na montaż odbiornika GPS. Ciągnik jest lepiej przystosowany do współpracy z ładowaczem czołowym, jednak jedyną możliwością sterowania wysięgnikiem pozostaje mechaniczny joystick.
W standardzie jest tu system ISOBUS oraz oświetlenie LED. Nowa seria 5M ma rozstaw osi 2350 mm (50 mm mniej niż 6M z krótką ramą) minimalna wysokość kabiny to 2590 mm, podnośnik ma udźwig 5677 kg (wcześniej 4000 kg, a przedni TUZ nawet 4000 kg. Co ważne, masa własna ciągników serii 5M to 4,4 t, a dopuszczalna masa całkowita sięga 8,2 t, co pozwala na dociążenie lub podłączenie maszyny o masie do 3,8 t.