Ciągniki mają większą wydajność, gdy odpowiednio dobierzemy i przystosujemy do nich opony. Zbyt wysokie ciśnienie w kołach traktora zwiększa poślizg, a co za tym idzie – zmniejsza efektywność pracy i zwiększa zużycie paliwa. To kluczowy aspekt, bo każdy chce, aby praca na polu była wykonana z jak najmniejszą ingerencją w glebę i jak najniższym kosztem. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom opona musi znieść nie tylko ekstremalne warunki pracy, ale również być gotowa na szybką zmianę właściwości wynikających z pracy na różnych podłożach: pole – droga.
Zobacz także: Ceny serwisu maszyn rolniczych: ile kosztują części, ile mechanik?
Najnowsze opony mogą być wyposażone w inteligentne czujniki, które w czasie rzeczywistym monitorują ich parametry. Większość producentów posiada w swoim portfolio opony niskociśnieniowe, umożliwiające pracę na polu z ciśnieniem roboczym 0,6 barów. Warto stosować się do zaleceń producentów, dobierając właściwe do danej pracy parametry tak, aby efekt pracy był jak najlepszy. Naprzeciw wychodzą producenci ciągników, oferując systemy automatycznej zmiany ciśnienia w kołach, np. podczas jazdy na drodze i polu.
Dwie warstwy bieżnika w oponie
Inżynierowie z Alliance Tire Group opracowali technologię Stratified Layer Technology (SLT), w której każdy klocek bieżnika składa się z dwóch warstw o różnych profilach. Górna warstwa to warstwa jednokątowa, a dolna – wielokątowa. Takie rozwiązanie kompensuje spadek wydajności opony w wyniku zużycia.
Jak zaznacza producent, w połączeniu z większą głębokością przeciwślizgową i optymalną liczbą klocków, taka kombinacja dwóch warstw zapewnia odpowiednią wydajność i przyczepność na polu i drodze, nawet po dłuższym okresie eksploatacji. Gdy zużyje się górna warstwa klocków – ok. 40% głębokości bieżnika – do działania wkracza dolna warstwa, a klocki zmieniają swoją geometrię. Ta nowa warstwa ponownie zapewnia przyczepność i jest tak samo niezawodna, jak całkiem nowa opona.
Warto zaznaczyć, że konstrukcja klocków SLT umożliwia skuteczne samoczynne czyszczenie opon. W oponach Agri Star II w środkowej części zastosowano grubszą warstwę gumy o większej sztywności. W efekcie szerokie barki opony zapewniają ochronę gleby i upraw podczas prac na polu i na pastwiskach. Z kolei specjalne związki zabezpieczające powierzchnię opon podczas jazdy po ściernisku ochronią przed uszkodzeniem, a poliestrowa osnowa zapobiega odkształceniom nawet w przypadku przegrzania w szczególnie trudnych warunkach roboczych. Opona Agrii Star II nadaje się do wszystkich prac w rolnictwie, takich jak uprawa roli, transport czy prace w budynkach inwentarskich.