Funkcjonowanie podciśnieniowych siewników punktowych jest proste: jeśli układ jest szczelny, siewnik powinien działać bez zarzutu. Przed przystąpieniem do kontroli szczelności w newralgicznych punktach siewnika warto sprawdzić inne kluczowe elementy, które mają duży wpływ na niezawodne funkcjonowanie siewnika i precyzyjny siew.
Napęd wentylatora
Pierwszym punktem, który należy sprawdzić po długim okresie garażowania jest pasek napędzający wentylator. W większości siewników do kukurydzy znajduje się on pomiędzy osłoną wentylatora a zbiornikiem nawozu. Aby do niego dotrzeć, trzeba zdemontować osłony, co nie jest łatwe. Jeśli jego stan budzi zastrzeżenia, warto wymienić go przed sezonem, aby oszczędzić sobie nerwów w czasie siewu.Stan przewodów
W siewniku należy bardzo uważnie przyjrzeć się elastycznym, podciśnieniowym przewodom, które poprowadzone są do każdej sekcji. Najczęściej mogą być popękane i uszkodzone w pobliżu miejsc nasuwania na stalowe rury lub na zagięciach. Rzadko kiedy przewody te uszkodzone są mechanicznie, najczęściej nieszczelności wynikają ze „zmęczenia” materiału. Z reguły montuje się elastyczne przewody z metra. Za m.b. przewodu o średnicy 40 mm trzeba zapłacić ok. 15 zł brutto.Napęd tarcz wysiewających
Znacznie dłuższe są delikatne łańcuchy, które przekazują napęd do tarcz w sekcjach wysiewających. Również w tych miejscach montowane są najczęściej elementy samonapinające. Jeśli ich wychylenie dochodzi do maksimum, trzeba skrócić łańcuch lub wymienić go na nowy. Nie zawsze opłaca się pracować ze skracanymi łańcuchami, bo może to doprowadzić do zużycia kół zębatych.Bruzda nasienna
Gdy siewnik jest uniesiony, warto skontrolować stan części formujących bruzdę nasienną w siewnikach z talerzowym wysiewem. Wahliwy element nie może być wytarty „na okrągło”, ponieważ ziarno trafiające w szeroką bruzdę będzie się toczyć. W siewnikach ze stopkowymi redlicami ich stan trzeba często kontrolować. Tylko ostre i wąskie redlice zapewniają utrzymanie ustawionej głębokości siewu.Czysty teleskop to podstawa
Przed każdym złożeniem siewnika do transportu należy usunąć kurz z teleskopowej ramy sprężonym powietrzem. W niektórych ciągnikach fabrycznie montowane są gniazda do spiralnych przewodów pneumatycznych, wykorzystywanych w kompresorach.Więcej przeczytasz w najnowszym wydaniu "top agrar Polska".