Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie. Na koniec 2023 r. Grupa Wielton zatrudniała 3448 pracowników, czyli o 103 więcej niż rok wcześniej. Wszystko za sprawą wieloletniej strategii rozwoju.
Zobacz także: Ile i jakie przyczepy kupują rolnicy? Raport PIGMiUR!
Silna grupa i pozycja na rynku
W 2015 r. nabyła włoskie marki Viberti i Cardi oraz francuską spółkę Fruehauf. W maju 2017 r. przejęła niemieckiego Langendorfa, dzięki czemu poszerzyła swoją ofertę m.in. o specjalistyczne pojazdy do przewozu szkła i prefabrykatów betonowych. Przejęcie spółki Lawrence David we wrześniu 2018 r. pozwoliło wzbogacić ofertę o kolejne unikalne pojazdy. Z kolei przejęcie Guillén Desarrollos Industriales umożliwiło rozszerzenie działalności o kolejny ważny rynek – Hiszpanię. W efekcie polski rynek odpowiada tylko za 23% przychodów grupy, Francja za prawie 20%, Wielka Brytania za 13%, Włochy i Hiszpania odpowiednio za 5%. i 2%, a kraje Europy Środkowo-Wschodniej za niemal 7%. Pozostałe regiony za 19%.
W Polsce spółka ma drugą pozycję z prawie 13-proc. udziałem w rynku. Liderem jest we Francji, wiceliderem w Wielkiej Brytanii. Graczem numer cztery jest we Włoszech, a numer siedem w Niemczech.
Coraz mniej zamówień na naczepy
- Obecna, trudna sytuacja rynkowa wymaga prowadzenia intensywnych działań optymalizacyjnych. Będąc pod silną presją spadku rynku redukujemy poziom kosztów dopasowując naszą organizację i jej strukturę zatrudnienia do potrzeb produkcyjnych oraz licznych wyzwań. Koncentrujemy się na zapewnieniu kapitału obrotowego oraz generowaniu pozytywnego poziomu marży. Jesteśmy także
w stałym kontakcie z instytucjami finansującymi, w celu uzyskania dodatkowego wsparcia. Jednocześnie zdecydowaliśmy się obniżyć poziom inwestycji zaplanowanych na ten rok i przełożyć ich realizację na kolejne lata. Jestem przekonany, że poziom rynku, który jest już na bardzo niskim poziomie nie ulegnie dalszemu pogłębianiu, a ożywienia branży spodziewamy się w pierwszym półroczu 2025 roku. – mówił Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.
W pierwszym półroczu 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1 137,0 mln zł spadając rdr. o ponad 33 proc. Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 7 877 szt., wobec 10 762 szt. rok wcześniej. Grupa wypracowała wynik EBITDA na poziomie 20,2 mln zł, w porównaniu do 108,5 mln zł przed rokiem. Jednocześnie pomimo perturbacji rynkowych, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.
Silna organizacja lepiej przechodzi kryzysy, jednak tak dużego spadku na rynku jeszcze kilka lat temu nie dało się przewidzieć. Z raportów rejestracji naczep wynika bowiem, że od stycznia do lipca 2024 r. firma zarejestrowała 1441 nowych przyczep i naczep, czyli o 38,8% mniej niż rok temu. W branży agro, gdzie Wielton zajmuje czwartą pozycję na rynku, sytuacja również daleka od optymizmu. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy rolnicy zakupili 254 nowe przyczepy, co jest wynikiem niższym od poprzedniego roku o 23%. Spadek liczby sprzedanych naczep i przyczep widać także w jej europejskich spółkach.
O ile powody niższego popytu na przyczepy rolnicze są już nam znane, to w branży transportowej wpływa na to przede wszystkim spadek zapotrzebowania na transport, nierówna konkurencja z ukraińskimi przewoźnikami oraz wzrost kosztów działalności w firmach transportowych. Firma nie czeka na lepsze czasy z założonymi rękami, lecz stawia czoła wyzwaniu i poszerza swoje kompetencje o sektor wojskowy.
Nowe możliwości rozwoju Wielton
Wielton Defence to nowa spółka wchodząca w skład Grupy Wielton odpowiedzialna za dostarczanie rozwiązań transportowych dla sektora obronnego. Powołanie spółki Wielton Defence pozwoliło poszerzyć portfolio produktowe Grupy o wachlarz kolejnych specjalistycznych rozwiązań transportowych w postaci m.in. niskopodwoziowych, podkontenerowych, platformowych naczep i przyczep wojskowych, kontenerów mobilnych czy zabudów specjalnych.
Pierwszym produktem jest 6-osiowa naczepa niskopodwoziowa LB6, która może przewozić pojazdy wojskowe, sprzęt budowlany oraz ciężkie konstrukcje techniczne. Wysoką zwrotność w transporcie zapewniają zastosowane z tyłu 4 osie hydraulicznie skrętne. Masa własna pojazdu wynosi 18 500 kg, przy 85 tonach administracyjnej dopuszczalnej masy całkowitej (techniczna dopuszczalna masa całkowita naczepy to 97 ton). Długość całkowita produktu wynosi 14 770 mm, z czego długość platformy ładunkowej to 11 000 mm.
Maszyny rolnicze
W 2024 roku oferta pojazdów rolniczych wieluńskiego producenta została wzbogacona o przyczepę skorupową typu tridem z możliwością wywrotu bocznego, przyczepę skorupową typu konisch o ładowności technicznej 16 ton oraz rozrzutnik obornika. Obecnie spółka prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad przyczepą hakową o dopuszczalnej masie kontenera z ładunkiem wynoszącej 12 ton.
Rozwiązaniem do pracy w ograniczonej przestrzeni oraz w niskich pomieszczeniach jest właśnie przyczepa skorupowa typu tridem z wywrotem bocznym. Jej dopuszczalna masa całkowita to 30 t, przy czym masa własna przyczepy wynosi 11 t.
Bez nadstaw pojazd jest w stanie przewieźć 27 m3 ładunku. Przy zastosowaniu nadstaw jego kubatura to nawet 38 m3. Skrzynia ładunkowa ma podłogę o grubości 6 mm oraz ściany boczne o grubości 4 mm. Przyczepa wyposażona została dwustronny system wywrotu (tył oraz prawo/lewo), przy czym maksymalny kąt wywrotu do tyłu to 45°, natomiast na boki sięga on 35°. W zależności od potrzeb i preferencji klienta ściany boczne mogą być otwierane manualnie lub hydraulicznie.
Do oferty przyczep skorupowych w ostatnim czasie dołączyła nowa przyczepa typu konisch o ładowności technicznej 16 t. Cechą charakterystyczną przyczepy o masie od 4700 kg jest 20 m3 kubatury, przy wewnętrznej długości skrzyni ładunkowej wynoszącej 6 m. Zastosowanie nadstaw 300 mm umożliwia transport 24 m3 ładunku. Podłoga jest o grubości 4 mm oraz ściany boczne o grubości 3 mm.
Nową pozycja jest natomiast rozrzutnik marki Wielton Agro o ładowności 14 t. Jak podkreśla producent, zastosowanie wysokiej jakości adapterów jest gwarancją właściwego rozprowadzenia ładunku na odległość 20 m. W pojeździe zastosowano zawieszenie sztywne oraz dyszel amortyzowany do łączenia z górnym zaczepem ciągnika. Maszyna została wyposażona w dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy czy 2-m pionowy adapter rozdrabniający z tarczami. Dzięki możliwości otworzenia tylko dolnych części tylnej klapy możliwy jest np. rozsiew wapna. Dodatkowo pojazd może zostać wyposażony w pilot umożliwiający obsługę elektrozaworów sterujących funkcjami.
Jan Beba