StoryEditor

Skorupa Pronaru z bocznym wysypem

Pronar stale rozwija gamę przyczep skorupowych, a ten sezon przyniósł premierę dziesiątego już modelu. Krajowy lider sprzedaży przyczep śmiało radzi sobie także za Odrą.
18.07.2021., 15:07h

T700M/ 1 to skorupowy tandem oparty na zawieszeniu z czterema resorami parabolicznymi, co jak zapewnia firma zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa i stabilności maszyny podczas transportu. Ponadto komfort przewozu zdecydowanie podnosi standardowo montowany amortyzowany dyszel, a możliwość regulacji jego wysokości pozwala na agregowanie przyczepy z różnymi ciągnikami. Przy dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 24 t, przyczepa pozwala przewieźć niemal 16 t materiału, którego maksymalna objętość, po zamontowaniu nadstaw może wynieść aż 35 m3.

Dodatkowo uszczelniona i ryglowana tylna klapa jest otwierana oraz zamykana hydraulicznie, podobnie jak wspomniane już klapy boczne. Znajdują się one po prawej stronie maszyny, na którą standardowo można wywrócić skrzynię ładunkową pod kątem 35˚. Z kolei możliwość zamontowania kierowanej biernie osi skrętnej poprawia manewrowanie przyczepą. Można w niej również opcjonalnie zamontować dwuprzewodową instalację pneumatyczną z automatycznym regulatorem siły hamowania (ALB).

Duży udział przyczep Pronaru w krajowym rynku

Przypomnijmy, że w 2020 roku, kolejny rok z rzędu Pronar utrzymał pozycję lidera rynku przyczep rolniczych w Polsce.  Jednocześnie wzrosło zaufanie odbiorców do marki, która nie tylko zakończyła rok 2020 z blisko 40 proc. udziałem rynkowym, lecz również z ponad 16 proc. wzrostem ogólnej liczby sprzedanych maszyn. I ponad dwukrotną przewagą nad kolejnym konkurentem w stawce.

Przyczepy Pronaru zajęły też całe podium jeśli spojrzeć na rynek pod kątem popularności poszczególnych modeli. Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) najczęściej wybieraną maszyną jest model T653/2. Ta dwuosiowa przyczepa o ładowności 6 ton może zostać uznana za prawdziwy fenomen – od ponad 11 lat jest najlepiej sprzedającą się przyczepą rolniczą w kraju. Za nią uplasowały się kolejne modele dwuosiowe. Wiceliderem rankingu modeli jest przyczepa T672 o ładowności 8 ton, w której – podobnie jak w T653/2 – zastosowano trapezową skrzynię ładunkową. Podium zamyka jedna z największych przyczep dwuosiowych w ofercie marki – PT612. Maszyna ta, przy ładowności sięgającej 12 ton w odróżnieniu od poprzedniczek ma prostokątną skrzynię ładunkową przystosowaną do przewozu europalet (szerokość 2,42 m).

Pronar pozostaje także liderem na półmetku 2021 roku i notuje o 299 rejestracji więcej niż rok wcześniej, czyli 1656 szt., co przełożyło się na 40,1% udziałów rynkowych. Na kolejnych pozycjach w rankingu znalazły się: Metal-Fach z 533 rejestracjami i udziałami 12,9%, Metaltech – 354 rejestracje i 8,6% udziałów rynkowych, Wielton 334 szt. i 8,1% udziałów.

Siła Pronaru na niemieckim rynku przyczep

Także za Odrą rośnie zaufanie do przyczep z Narwi. Według danych Federalnego Urzędu ds. Ruchu Drogowego nasza firma kolejny rok z rzędu znalazła się na drugiej pozycji pod względem ilości nowych przyczep zarejestrowanych w 2020 r. Wyprzedzając przy tym wielu rodzimych producentów o znacznie dłuższym rynkowym stażu. Wzrosło też zaufanie do samej marki – liczba zarejestrowanych przyczep zwiększyła się o blisko 6,5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Spośród 74 krajów importujących maszyny producenta z Narwi to Niemcy są największym odbiorcą jego maszyn rolniczych.

Platformy belowe są jedną z najpopularniejszych grup przyczep wybieranych przez rolników  Niemczech. Na ich pola trafiają zazwyczaj modele T026 o ładowności 13,5 t i T025 (9t), również w wersjach ze wzmocnionymi podłogami oraz kłonicami do przewozu drewna oznaczonymi dodatkowymi literami M i K. Niemal równym powodzeniem cieszą się mniejsze, siostrzane T023  (11,3 t) i T022 (7,3 t). Z kolei pośród modeli burtowych króluje T680, dwuosiowa przyczepa o ładowności ponad 13 ton, która dzięki seryjnie montowanym nadstawom (800 + 600 mm) pozwala na przewożenie ponad 17 m3 materiału.  Przyczepa jest dostępna w różnych wersjach m.in. z wymiennymi uszczelkami (U), skrzynią portalową do przewozu europalet (P) oraz hydraulicznie unoszoną ścianą boczną (H). Z kolei pośród modeli skorupowych najpopularniejsze są T669 i T669/1 (14 t) z różnymi opcjami wywrotu oraz T679 (12 t).

Spośród liczącej obecnie ponad 130 pozycji oferty przyczep Pronaru na rynku niemieckim systematycznie wzrasta udział modeli hakowych na czele z dwunastotonową T185, którą w minionym roku zastąpiła jej zmodernizowana wersja T185/1. Następczyni ma już m.in. hak z automatycznym zabezpieczeniem kontenera, możliwość jego hydraulicznej blokady oraz resorowane zawieszenie umożliwiające doposażenie w automatyczny regulator siły hamowania. Inną ubiegłoroczną nowością była czwarta już przyczepa Pronaru do przewozu zwierząt – jednoosiowa, ośmiotonowa T046H z hydraulicznie opuszczanym podwoziem.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
19. grudzień 2024 04:05