StoryEditor

T4512 Next Generation – odświeżony kompakt Weidemanna

Wymuszona przepisami zmiana silnika na jednostkę spełniającą normę Stage V stała się pretekstem do gruntownej modernizacji kompaktowej ładowarki teleskopowej Weidemann T4512. Zaprezentowany po raz pierwszy w 2010 nieduży, ale zwrotny i silny sprzęt marki Weidemann do dziś cieszy się bardzo dużą popularnością.
26.08.2020., 00:08h

Małe ładowarki teleskopowe, z roku na rok zyskują coraz więcej zwolenników, co widać po rosnącej ofercie ich producentów. Firma Weidemann wprowadziła je do oferty już w 2010 roku.

– Wysokość podnoszenia 4,50 m umożliwia realizację szerokiego spektrum prac składowania i załadunkowych. Obciążenie użytkowe wynosi niezwykłe 1,25 t, dzięki czemu duże bele dowolnego rodzaju i o różnej masie materiału nie stanowią problemu. Cóż, zarówno kompaktowe wymiary 1,56 m szerokości, jak i wysokość poniżej 2 m to właściwie główny punkt maszyny. Dzięki temu może przejeżdżać przez małe przejścia, wjeżdżać do wąskich przestrzeni i pracować w pomieszczeniach zamkniętych. Ponadto ładowarkę teleskopową można transportować na przyczepie samochodowej, żeby zadania robocze można było wykonywać w różnych miejscach zastosowania – wylicza dyrektor handlowy firmy Weidemann Bernd Apfelbeck.

Zobaczmy, co nowego pojawiło się w najnowszej generacji modelu T4512.

Silnik

Ładowarka T4512 dalej jest oferowana z dwoma silnikami Yanmar. Jednakże silnik podstawowy ma teraz moc 25 KM, a większy wariant 45 KM (wcześniej moc silnika wynosiła 31 lub 40 KM). Nowy podstawowy silnik jest nominalnie poniżej mocy swojego poprzednika, ale zgodnie ze specyfikacją producenta powinien mieć lepsze osiągi. Wszystko za sprawą sterowanego elektronicznie napędu jazdy ecDrive (Electronic Control Drive), który umożliwia zwiększenie pełnej wydajności maszyny nawet w niższych klasach mocy. Poza tym silnik o mocy 25 KM spełnia wymogi poziomu emisji spalin poziomu V bez zastosowania żadnego systemu przetwarzania spalin. Będzie więc to odpowiedni wybór dla małych i średnich gospodarstw oraz rolników, którzy mają zamiar pracować z mniejszą intensywnością.

W wersji o mocy 45 KM norma emisji spalin Stage V została spełniona przez zainstalowanie filtra DPF w połączeniu z katalizatorem oksydacyjnym (DOC). Maszyna automatycznie regeneruje się w odpowiedniej temperaturze roboczej.

Osiągi

Mały silnik oferuje prędkość maksymalną 20 km/h. W przypadku dużego silnika można wybrać prędkość maksymalną 20 km/h lub nową wersję 30 km/h. Standardowo hydraulika robocza nowej ładowarki teleskopowej pracuje na poziomie 28,6 l/min. Do wyboru jest też wariant 42 l/min lub z opcja High Flow z przepływem 70 l/min. Nowością w modelu T4512 jest również opcjonalny wentylator rewersyjny, dzięki któremu agregat chłodzący i kratka wentylacyjna mogą być przedmuchiwane z fotela kierowcy, szczególnie w zapylonym środowisku pracy, a maszyna może utrzymać pełną wydajność chłodzenia.

Przy przebudowie ładowarki teleskopowej producent zwracał szczególną uwagę na lepszą konserwację i dostępność serwisową. Maskę silnika można szeroko otwierać do góry, a wszystkie elementy wymagające konserwacji są łatwo dostępne. Przeprojektowano rozmieszczenie elementów technicznych w komorze silnika: przeprowadzenie wężów i kabli za pomocą stałych punktów i uchwytów, rozmieszczenie bezpieczników, przekaźników i sterowników. W przypadku serwisowania umożliwia to łatwiejszą naprawę.

Weidemann ecDrive

Nowy sterowany elektronicznie napęd jazdy ecDrive pozwala na pracę z czterema trybami jazdy. W trybie automatycznym maszyna uzyskuje 100% mocy. W trybie ekonomicznym, po osiągnięciu żądanej prędkości jazdy, prędkość obrotowa silnika jest redukowana do 2200 obr./min, co pozwala zarówno na zmniejszenie hałasu, jak i oszczędność paliwa. Dwa pozostałe opcjonalne tryby jazdy są specjalnie przeznaczone do użycia osprzętu dodatkowego obsługiwanego hydraulicznie lub do optymalnego wykonania cyklu ładowania Y. Tak zwany tryb osprzętu dodatkowego umożliwia obsługę osprzętu. Tutaj prędkość obrotowa silnika wysokoprężnego jest regulowana gazem ręcznym, a prędkość jazdy jest regulowana pedałem gazu lub tempomatem. Za jego pomocą można bardzo precyzyjnie ustawić prędkość od 0,10 km/h za pomocą wyświetlacza. Gwarantuje to stały posuw osprzętu. Jeśli obciążenie osprzętu dodatkowego jest za duże (np. różne materiał cięty przed kosiarką bijakową), maszyna automatycznie zmniejsza prędkość, aby zapewnić najwyższą możliwą wydajność. Po usunięciu obciążenia maszyna wraca do zadanej prędkości. Chodzi przy tym o funkcję tempomatu. Chcąc jednak szybciej wykonywać ruchy jazdy do przodu lub cofania, można w każdej chwili przesterować maszynę za pomocą pedału nożnego, a nawet doprowadzić ją do prędkości maksymalnej.

Czwarty tryb M-Drive jest właściwym wyborem dla optymalnej realizacji cykli ładowania: prędkość obrotową silnika wysokoprężnego ustawia się przy tym za pomocą gazu ręcznego, a prędkość jazdy lub ciśnienie sterujące pedałem nożnym. Eliminuje to konieczność impulsowania i wspomaga wykonywanie szybkich cykli ładowania.

Elektryczny ręczny

Nowy elektryczny hamulec ręczny oferuje zarówno funkcję Auto-Hold, jak również Hill-Hold. Hamulec jest zwalniany automatycznie, gdy maszyna jest nieruchoma, kierunek jazdy jest ustawiony na neutralny lub kierowca opuszcza siedzenie. Hamulec ręczny jest również automatycznie zwalniany po uruchomieniu maszyny pedałem gazu. Oczywiście hamulec można włączyć lub wyłączyć również ręcznie przełącznikiem.

Trzy sposoby kierowania

Dzięki znanemu z poprzedniego modelu trybowi kierowania na wszystkie koła można osiągnąć pełną zwrotność i moc na małej powierzchni. Nowością w modelu T4512 są dwa dodatkowe opcjonalne tryby kierowania, znane już z większych modeli ładowarek teleskopowych marki Weidemann: tryb kierowania na przednie koła zapewnia bezpieczną jazdę także przy wyższych prędkościach, np. na drogach. A tryb jazdy bokiem umożliwia precyzyjną, centymetrową nawigację podczas jazdy na boki, na przykład podczas pracy blisko ściany i chęci odsunięcia się w bok od niej.

Wygodna kabina

Nowa kabina oferuje przejrzysty układ przełączników, oparty na kolorystycznym systemie. Nowością w kabinie jest standardowe gniazdo 3-biegunowe, składany podłokietnik ze schowkiem, uchwyt na kubek i siatka do przechowywania. Opcjonalnie można teraz wybrać między radiem a portem USB. Dzięki nowemu joystickowi wielofunkcyjnemu kierowca może obsługiwać wiele funkcji jedną ręką. W ten sposób pracę ciągłą 3. obwodu sterowania można uruchomić przełącznikiem przechylnym na klawiaturze oraz proporcjonalnie wygodnie obsługiwać joystickiem.

Przejrzysty wyświetlacz i diagnostyka

Oprócz standardowych wskaźników, takich jak temperatura, napełnienie zbiornika lub godziny robocze w kabinie wyświetlane są także aktywne funkcje, na przykład włączone funkcje elektryczne pracy ciągłej 3. obwodu sterowania lub włączona blokada mechanizmu różnicowego. Dzięki systemowi diagnostyki i analizy wedias marki Weidemann można szybko i dokładnie ocenić wiele funkcji, m.in. funkcję jazdy, funkcję teleskopu, 3. obwodu sterowania, parametry silnika oraz funkcje elektroniczne. Aktywne komunikaty na wyświetlaczu natychmiast informują operatora o ewentualnych błędach i umożliwią szybką reakcję.

Aby zapewnić optymalną widoczność po prawej stronie, ładowarka została wyposażona w pochyloną maskę silnika i kilka lusterek wstecznych. Reflektory robocze są teraz wykonane standardowo jako wariant LED o mocy 1000 lumenów z przodu i z tyłu na dachu kabiny. Opcjonalnie można łączyć kolejne reflektory LED, na przykład na wysięgniku teleskopowym i dachu kabiny, w wersji 1000 lub w wysokiej wydajności z 2000 lumenów.

Pomoc w pracy

W zmodernizowanej ładowarce znajdziemy również system wspomagania kierowcy Vertical Lift System (vls), który zwiększa stabilność maszyny i ułatwia pracę na trudnym terenie dzięki częściowo zautomatyzowanym ruchom wysięgnika teleskopowego. Dzięki niemal pionowym ruchom podnoszenia i opuszczania stabilność maszyny jest optymalnie zabezpieczona. Dzięki vls doświadczeni operatorzy mogą pracować jeszcze szybciej i bezpieczniej, a ci mniej doświadczeni operatorzy otrzymują wartościową pomoc przy pracach załadunkowych i podnoszeniu.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
22. grudzień 2024 09:47