StoryEditor

Co zamiast ropy będzie napędzać ciągniki rolnicze i ładowarki?

Napęd elektryczny, gazowy czy hybrydowy? Jest kilka sposobów na rezygnację lub ograniczenie zużycia ON, a każdy ma mocne i słabe strony.
13.01.2020., 10:01h
Producenci silników, ciągników i maszyn rolniczych prześcigają się w realizacji pomysłów, mających na celu wycofanie się z tradycyjnych paliw. Sprawdziliśmy, co proponują koncerny produkujące ciągniki i ładowarki.

Ciągniki rolnicze

Jedną z głośniejszych premier listopadowych targów Agritechnica był koncepcyjny traktor Steyr, opracowany przy współpracy z producentem silników FPT Industrial. Koncepcja hybrydowego napędu zakłada wykorzystanie 4,5-litrowego silnika o mocy 150 kW, który cały czas działa z optymalną prędkością jako generator energii, ładując akumulatory. Silnik nie napędza przekładni i kół, lecz cztery niezależne silniki elektryczne w piastach kół. W hybrydowym trybie do dyspozycji jest 250 kW.

Zastosowanie mniejszego silnika ogranicza zużycie paliwa o 10% i redukuje emisję CO2. Niezależne silniki kół umożliwiają odzysk energii podczas hamowania. Elektryczne doładowanie poprawia dynamikę jazdy i zapewnia wzrost momentu obrotowego do ciężkich zadań.



Maszyny współpracujące ze Steyr Konzept napędzane są przez elektrycznie napędzane układy hydrauliczne i mechaniczny WOM. W przypadku większego zapo...
Pozostało 85% tekstu
Ten artykuł jest dostępny tylko dla Prenumeratorów
Zyskaj dostęp do wszystkich treści Premium i e-wydań z Prenumeratą Cyfrową lub Drukowaną. Wybierz pakiet dla siebie i korzystaj tak, jak lubisz.
Masz Prenumeratę top agrar Polska, ale nie wiesz, jak dodać numer klienta na portalu?Kliknij tu, przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję rejestracji.
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
21. styczeń 2025 23:36