Amerykański koncern rozwija system Operations Center. Ostatnie aktualizacje obejmują uproszczenie interfejsu i co najważniejsze bezproblemowe wprowadzanie danych z floty mieszanej, tzn. danych płynących z maszyn innych producentów.
Ręczna korekta
Operations Center w praktyce ma wyeliminować zeszyty prowadzenia zabiegów i przenieść zarządzanie gospodarstwem w cyfrową aplikację. Aby korzystając z tego systemu nie trzeba było drastycznie zmieniać pewnych nawyków programiści zadbali o to, by można było zarządzać operacjami tak samo elastycznie, jak w przypadku dziennika polowego, który jest zwykle prowadzony w ciągniku. Dlatego dzięki nowej funkcji w Operations Center za pomocą kilku kliknięć można dostosować wszystkie parametry zabiegu nawet po powrocie z pola. Jeśli traktorzysta przypadkowo udokumentował niewłaściwą odmianę uprawy, można to później łatwo skorygować.
– Dalsze poprawki są również możliwe dla uprawianej powierzchni, ilości i specyfice stosowanych środków ochrony roślin, mieszanin zbiornikowych czy też informacji dotyczącej roku zbioru i kalibracji plonu na kombajnie. Korzystając z bezpłatnej aplikacji MyOperations, operatorzy mogą również dodawać dane, w przypadku gdyby operator zapomniał uruchomić dokumentacji lub jeśli maszyna z jakichkolwiek powodów nie jest w stanie zbierać danych – wyjaśnia Karol Zgierski z John Deere Polska.
Mieszana flota maszyn
Niewiele jest gospodarstw wykorzystujących w pracy ciągniki tylko jednego producenta, dlatego rolnicy posiadający floty mieszane mogą załadować zebrane dane do Operations Center. Są dwie opcje importu danych zewnętrznych. Pierwszą jest podłączenie wyświetlacza z wgranymi danymi. Dane z maszyn w formacie ISOXML mogą być też importowane do Operations Center przez pamięć USB. Ta opcja działa również z historycznymi danymi maszyny, jeśli są one nadal dostępne, np. zapisane na dysku twardym komputera.
John Deere i Claas w chmurze
W zakresie zarządzania flotą w pełni dostępne jest rozwiązanie typu cloud-to-cloud DataConnect opracowane przez firmy Claas, 365FarmNet i John Deere. Obecnie w interfejsie użytkownika Operations Center można przeglądać następujące dane maszyn Claas: aktualne i historyczne pozycje maszyn, poziomy w zbiornikach paliwa, stan pracy maszyny i prędkości. DataConnect może być również używany do logistyki zbiorów i do organizacji łańcuchów logistycznych. Co ważne, nawet maszyny bez systemu telematycznego można włączyć do zarządzania flotą, korzystając z opcjonalnej funkcji udostępniania lokalizacji w aplikacji MyOperations. Ta funkcja może być aktywowana przez kierowcę i wykorzystuje pozycję smartfona do określenia lokalizacji maszyny. W przyszłości do systemu DataConnect mają dołączyć marki koncernu CNH: Case IH, New Holland oraz Steyr.
Lepsza ocena rentowności
Ponadto Operations Center oferuje funkcje umożliwiające bardziej precyzyjną analizę rentowności. W jaki sposób? – Przykładowo plony pszenicy ozimej można wyświetlić na wykresie słupkowym, na którym każde pole jest pokazane indywidualnie, jedno nad drugim. Przerywana linia przechodząca przez wszystkie słupki wskazuje średnią wydajność, co ułatwia analizę różnic – dodaje Karol Zgierski.
Jak technologie spisują się w praktyce?
To, jak może funkcjonować przedsiębiorstwo rolne wspierane przez nowoczesne technologie rolne pokazują przykłady rolników z różnych części Europy, z którymi mogłem się zapoznać podczas internetowej konferencji prasowej zorganizowanej przez John Deere.
Oltpiess SRL, rodzinne gospodarstwo Ilie Popescu znajdujące się w Slatini, 170 km od Bukaresztu zostało założone w 1994 roku. Od 2005 roku rozwój był ukierunkowany na skup zbóż, a później na energię odnawialną. W ten sposób dziś Ilie Popescu prowadzący biznes z synami może pochwalić się silosami o łącznej pojemności 100 000 ton oraz parkiem fotowoltaicznym, który obejmuje 4 ha. Na co dzień w gospodarstwie o powierzchni 3000 ha (1400 ha pszenicy, 700 ha rzepaku, 400 ha słonecznika, 500 ha kukurydzy) wykorzystywana jest cała gama maszyn John Deere: 9 ciągników (seria 9, 8 i 6), 6 kombajnów (5 z serii S i 1 WTS) i 2 opryskiwacze samojezdne.
– Używamy AutoTrac oraz JDLink już od 2007 roku. Wszyscy operatorzy korzystają z kompletu funkcji od 2018 roku. W przyszłości zamierzamy zmaksymalizować przychody z naszych 3000 ha poprzez jak największe inwestycje w technologię i optymalizacje oraz oczywiście nawadnianie – zaznacza Ilie Popescu.
Aż 11 odbiorników StarFire 6000 pracuje się w biznesie prowadzonym przez Haiga Hamiltona w Szkocji. Odbiorniki zainstalowane są w jednym ciągniku serii 8, dwóch serii 7 oraz sześciu serii 6. Co równie ważne, StarFire 6000 w sposób płynny działają z maszynami innych producentów (kombajn zbożowy i kombajn samobieżny do zbioru ziemniaków). W sumie na 1400 ha w rodzinnym gospodarstwie Szkotów uprawia się ziemniaki – 200 ha, pszenica ozima – 500 ha, rzepak – 200 ha, jęczmień ozimy – 250 ha, jęczmień jary – 250 ha.
Swoimi doświadczeniami podzielił się Stefan Vogelsang, właściciel 200-ha rodzinnego gospodarstwa z produkcją mleka (200 krów mlecznych) i świń (120 loch, 1000 tuczników) w Niemczech. Park maszyn tworzy pięć traktorów John Deere: 6105R, 6830, 6910, 7730 i 6100. Stefan na co dzień korzysta z systemu Operations Center, jak również systemów rolnictwa precyzyjnego jak kontrola sekcji opryskiwacza, prowadzenie równoległe, czujniki zawartości azotu w łanie czy systemy pomiaru składu gnojowicy.
Operations Center może również zapewnić dodatkową funkcjonalność poprzez połączenia z dostawcami oprogramowania i ich indywidualnymi rozwiązaniami. Ponad 250 firm na całym świecie jest już powiązanych z Operations Center John Deere, z różnymi opcjami dostępnymi w zależności od kraju. W każdym przypadku klient może zdecydować, które dodatkowe oprogramowanie chce podłączyć do swojego konta w Operations Center w celu wymiany danych.