StoryEditor

Opona Goodyear w 90% wykonana z materiałów odnawialnych!

Marka planuje wyprodukować i wprowadzić w 2023 roku na rynek oponę zawierającą do 70% zrównoważonych materiałów, m.in. oleju sojowego, ryżu i żywicy.
03.02.2023., 12:02h

Na razie mówimy o oponie demonstracyjnej, która aż w 90% składa się z materiałów odnawialnych. Co ważne, przeszła wszystkie obowiązujące testy regulacyjne i została dopuszczona do ruchu drogowego. To nowość firmy Goodyear zaprezentowana podczas targów Consumer Electronics Show w Las Vegas.

Aż 17 składników odnawialnych w 12 komponentach opony i niższe opory toczenia w porównaniu z oponą z tradycyjnych materiałów – to oznacza, że nowa opona Goodyear może w przyszłości oferować większą oszczędność paliwa i jednocześnie obniżać ślad węglowy.

Przede wszystkim materiały przyjazne dla środowiska

Prezentacja nowej opony ma miejsce zaledwie rok po tym, jak Goodyear pokazał oponę w 70% zbudowaną z materiałów zrównoważonych, a która jeszcze w tym roku może trafić na rynek w limitowanej serii. Pokazuje to, w jak szybkim tempie Goodyear zmierza do postawionego sobie celu stworzenia do 2030 roku opony w pełni zbudowanej z materiałów przyjaznych środowisku.

Co wchodzi w skład nowej opony

  • Cztery rodzaje sadzy, które są wytwarzane z metanu, dwutlenku węgla, oleju roślinnego i oleju z pirolizy opon wycofanych z eksploatacji. Nowe technologie produkcji sadzy pozwalają obniżyć emisję dwutlenku węgla, zwiększyć obiegowość materiałów i wykorzystanie węgla pochodzącego z biopaliw, przy jednoczesnym zapewnieniu dobrych właściwości użytkowych. Sadza jest dodawana do opon w celu wzmocnienia mieszanki oraz zwiększenia trwałości bieżnika - tradycyjnie wytwarzana pochodzi ze spalania różnych rodzajów produktów ropopochodnych.
  • Olej sojowy jest surowcem pochodzenia biologicznego, który pomaga zmniejszyć zużycie produktów ropopochodnych. Białko sojowe jest niemal w całości wykorzystywane do produkcji żywności/pasz dla zwierząt, ale pozostaje znaczna nadwyżka oleju, która jest dostępna do wykorzystania w przemyśle. Zastosowanie oleju sojowego pomaga utrzymać elastyczność mieszanki gumowej opony w zmiennych temperaturach. 
  • Unikalna odmiana krzemionki wytwarzana z popiołu z łusek ryżu, produktu ubocznego z przetwarzania ryżu, który często jest wyrzucany na wysypiska śmieci. Krzemionka to składnik stosowany w oponach w celu poprawy przyczepności i zmniejszenia zużycia paliwa.
  • Poliester jest uzyskiwany z recyklingu plastikowych butelek i innych plastikowych odpadów poprzez przekształcenie poliestru w jego podstawowe substancje chemiczne i zamianę w poliester techniczny, możliwy do zastosowania w kordach opon.
  • Bio-odnawialne żywice z drzewa sosnowego, które zastępują żywice ropopochodne, stosowane dla zwiększenia właściwości trakcyjnych opony.
  • Drut koralikowy i kordy stalowe ze stali o wysokiej zawartości surowców wtórnych, produkowanej w procesie elektrycznego pieca łukowego (EAF). Wykorzystanie procesu EAF pozwala na produkcję stali przy mniejszym zużyciu energii i większej zawartości surowców wtórnych. Proces EAF może potencjalnie obniżyć emisję gazów cieplarnianych w porównaniu ze stalą produkowaną w wielkim piecu. Drut koralikowy i kordy stalowe stanowią wzmocnienie konstrukcji opony radialnej.
  • Polimery z surowców bio- i bio-cyrkulacyjnych z certyfikatem ISCC.

„Robimy postępy w osiągnięciu celu, jakim jest wprowadzenie do 2030 roku pierwszej w branży opony w 100% wykonanej z materiałów zrównoważonych” - powiedział Chris Helsel, wiceprezes ds. operacji globalnych i dyrektor ds. technologii. „Miniony rok miał decydujące znaczenie - zbadaliśmy nowe technologie, zidentyfikowaliśmy możliwości dalszej współpracy i wykorzystaliśmy wytrwałość naszego zespołu nie tylko po to, aby zademonstrować zdolność produkcji opony złożonej w 90% z materiałów odnawialnych, ale także wyprodukować w tym roku seryjną oponę z 70-procentowym udziałem materiałów odnawialnych”.

Olej sojowy w ośmiu liniach produktów

Wprowadzenie na rynek opony wykonanej w 90% z materiałów zrównoważonych będzie wymagało dalszej współpracy z dostawcami firmy, aby dokładnie oszacować ilość odnawialnych materiałów niezbędną do produkcji takich opon w dużych ilościach.

Goodyear stosuje już materiały zrównoważone w produkcji wybranych linii opon. Olej sojowy można znaleźć obecnie w ośmiu liniach produktów, a także niektórych oponach wyścigowych. Ponadto od 2018 r. Goodyear ponad dwukrotnie zwiększył wykorzystanie krzemionki z łusek ryżowych (RHA). Wprowadzając na rynek oponę o zawartości nawet 70% materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł, marka demonstruje swoje realne zaangażowanie w budowanie lepszej przyszłości przez rozwiązania rynkowe.

opr. jj, źródło i fot.: Goodyear

Jan Józefowicz
Autor Artykułu:Jan Józefowicz Ekspert z zakresu maszyn rolniczych, wieloletni redaktor czasopism dla rolników, w tym top agrar Polska i Profi Profesjonalna Technika Rolnicza
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
04. listopad 2024 02:42