W piśmie podpisanym przez Sławomira Izdebskiego, a kierowanym do ministra Kowalczyka czytamy min., że „Działając, jako przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, zwracam uwagę, iż w związku z nasileniem szkód łowieckich w gospodarstwach rolnych konieczna jest zmiana sposobu ich likwidacji, co było już wielokrotnie zgłaszane zarówno Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwu Środowiska jak również Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zmiana sposobu likwidacji szkód łowieckich jest nieodzowna, gdyż skala szkód z każdym rokiem jest coraz większa, a szkody nie są likwidowane bez zbędnej zwłoki, powodując sytuacje patologiczne pozostające w oczywistej sprzeczności z ratio legis przepisów ustawy-Prawo łowieckie, sprawiając w tym zakresie, iż część przepisów jest „martwa”. Koła łowieckie wykorzystują toczące się procesy sądowe, przez co gospodarstwa rolne dotknięte szkodami łowieckimi pozbawione są części przychodów w związku z powstałymi szkodami i niejednokrotnie dotyczy to więcej niż jednego sezonu uprawowego. Nieuzyskanie dochodów np. w trzech kolejnych latach w wysokości 30-40 %, bo takie szkody łowieckie występują, powoduje utratę płynności finansowej gospodarstwa, a tego rodzaju przykładów i zgłoszeń mamy wiele. Prawo łowieckie trzeba zmienić optymalnie do stycznia/lutego 2016 roku, ponieważ po tym okresie powstaną nowe szkody, które będą poddane dotychczasowym nieprzyjaznym rolnikom regulacjom prawa łowieckiego.
Zmiana prawa łowieckiego winna dotyczyć następujących zagadnień i podstawowych zasad dotyczących likwidacji szkód łowieckich:
Koło łowieckie nie może być „sędzią we własnej sprawie”, a co za tym idzie nie powinno przeprowadzać szacowania szkód łowieckich. Czynności szacowania należałoby powierzyć komisjom powoływanym przez wojewodów lub samorządom terytorialnym, co zapewni bezstronność rozstrzygnięcia, które i tak nie będzie ostateczne zarówno dla kół jak i poszkodowanych rolników ze względu na przysługującą możliwość wniesienia powództwa do sądu; ze strony rolników – pozew o zapłatę, a ze strony Kół łowieckich – pozew o ustalenie, że roszczenie regresowe Skarbu Państwa zostało określone w wysokości wygórowanej.
Rolnicy nie mogą oczekiwać na likwidacje szkód (w krajach zachodnich szkody są likwidowane w ciągu 14 dni). Zapewnienie szybkiej likwidacji szkód nastąpi w przypadku, gdy za szkody spowodowane przez zwierzynę łowną będzie odpowiadał jej właściciel tj. Skarb Państwa, a środki na likwidację szkód będą pochodziły z „Funduszu Likwidacyjnego Szkód Łowieckich”, który będzie tworzony z odpisu z zysku wypracowanego przez Lasy Państwowe oraz z regresu jaki przysługiwałby Skarbowi Państwa od Kół Łowieckich z tytułu wypłaconych rolnikom odszkodowań. Powyższe zapewni likwidację szkód łowieckich w rozsądnym terminie.
W związku z tym, że odpowiedzialność bezpośrednio będzie ponosił Skarb Państwa, to w celu zapewnienia prawidłowej gospodarki łowieckiej, tj. utrzymania optymalnej populacji zwierzyny płowej, Koła powinny być obciążone regresem Skarbu Państwa z tytułu likwidacji szkód. Wskazujemy na konieczność opracowania skutecznego mechanizmu, który by powiązał obowiązek partycypowania Koła łowieckiego w likwidacji szkód łowieckich obok Skarbu Państwa, a z drugiej strony zachęcałby do prowadzenia prawidłowej gospodarki łowieckiej na podstawie wcześniej podpisanej umowy na dzierżawę obwodu łowieckiego. Rozwiązaniem mogłaby być stopniowalność wysokości regresu przysługująca Skarbowi Państwa od Koła łowieckiego np. w granicach od 50%-100%. W przypadku prawidłowo prowadzonej gospodarki łowieckiej górną granicą mogłoby być 50% wysokości wypłaconych odszkodowań, a w przypadku np. niewywiązywania się z realizacji zaplanowanych odstrzałów wysokość regresu wynosiłaby 80% wypłaconych odszkodowań.
Izdebski podaje także, że w ostatnim czasie zgłasza się wielu rolników reprezentowanych przez profesjonalnych pełnomocników, w interesie których postępowania sądowe już się toczą lub niebawem zostaną wszczęte. Rolnicy uzyskują nieformalne stanowiska, Kół, które informują, iż nawet po uzyskaniu wyroku odszkodowania nie zostaną wyegzekwowane, gdyż Koła nie mają odpowiednich funduszy i ogłoszą upadłość. Możliwe są również sytuacje, w których Koła jeszcze przed wszczęciem procesu, podejmują decyzję o swoim rozwiązaniu, co uniemożliwi skierowanie powództwa z uwagi na brak strony pozwanej.
W tej sytuacji – postuluje szef OPZZRiOR – aby uniknąć tych patologicznych sytuacji i nie pozbawić już poszkodowanych rolników, a w przyszłości Skarbu Państwa zadośćuczynienia ze strony Kół łowieckich, przy obecnej nowelizacji potrzebne jest wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności Polskiego Związku Łowieckiego i Zarządów Kół Łowieckich za szkody łowieckie już powstałe jak i te, które powstaną w przyszłości. Nowelizacja ta zabezpieczy również wyżej opisany regres Skarbu Państwa z przypadku rozwiązania lub upadłości Kół, po tym jak w imieniu Skarbu Państwa wojewoda wystąpi z regresem z tytułu wypłaconych już rolnikom odszkodowań. pł