Już w ubiegłym tygodniu skierowane zostało pismo do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskiem o sprawdzenie czy nie zostały naruszone warunki konkurencji i czy nie nastąpiła zmowa cenowa. Minister zrobił to w związku z informacjami od producentów trzody chlewnej o niskich cenach skupu, przy jednoczesnym dużym imporcie mięsa wieprzowego na nasz rynek, płaceniu wyższych cen dostawcom zagranicznym oraz niższej jakość sprowadzanego surowca. Dodatkowo odpowiednie służby inspekcyjne mają też zweryfikować informacje o gorszej jakości sprowadzanego surowca, Minister Jurgiel wystosował także do unijnego komisarza Phila Hogana pismo, w którym podnosi kwestię stabilizacji na rynku wieprzowiny. Komisja Europejska podjęła już decyzję o uruchomieniu dopłat do prywatnego przechowywania wieprzowiny od 4 stycznia, ale Polska wnosi o przyspieszenie terminu.
W opinii strony polskiej niezbędne jest aktywowanie refundacji wywozowych do mięsa wieprzowego. Minister zwraca uwagę, że rozdysponowanie mięsa zgromadzonego w wyniku dopłat do prywatnego przechowywaniu powinno nastąpić z wyłączeniem rynku unijnego, gdyż w innym przypadku problem nie zostanie rozwiązany, a jedynie przesunięty w czasie.
W celu poprawy sytuacji na krajowym rynku trzody chlewnej resort rolnictwa chce także:
- Zwiększenia nadzoru w zakresie kontroli jakości produktów pochodzenia zwierzęcego.
- Zintentsyfikowania rozmów nt. dostępu do rynków zbytu i znoszenia barier weterynaryjno-sanitarnych dla wieprzowiny m.in. na rynkach: japońskim, południowokoreańskim i chińskim.
- Wsparcia producentów wieprzowiny w ramach pomocy bezpośredniej.
- Zminimalizowania skutków ASF dla producentów trzody chlewnej.
- Przygotowania propozycji dotyczących rynków rolnych, w tym wieprzowiny, które będą przedstawione podczas przeglądu Wspólnej Polityki Rolnej.
- Poprawy efektywności wykorzystania funduszu promocji.
Ponadto opracowane zostały główne elementy programu odbudowy pogłowia trzody chlewnej, które ujęto w 7 punktach:
- Rozwój stad zarodowych oraz wsparcie zakupu materiału genetycznego (dofinansowanie programu hodowlanego dla instytutów np. Instytutu Zootechniki, które powinny odsprzedawać materiał po preferencyjnych cenach).
- Uproszczenie zasad pozyskania wsparcia inwestycyjnego w ramach PROW.
- Powiązanie wsparcia PROW z dofinansowaniem ze środków krajowych inwestycji towarzyszących, np. biogazownie z NFOŚIGW.
- Utworzenie funduszu stabilizacji dochodów dla hodowców trzody chlewnej.
- Uruchomienie funduszu poręczeniowego (BGK) dla ubojni i przetwórni z kapitałowym udziałem rolników.
- Uruchomienie funduszu ubezpieczeń wzajemnych w zakresie rekompensat za straty w produkcji rolnej, w tym w chowie trzody chlewnej.
- Podniesienie jakości doradztwa dla rolników – szeroko zakrojona akcja wyjazdów studyjnych (warsztaty powinny być elementem finansowanym z PROW, ale jednocześnie obowiązkowym przy ubieganiu się o wsparcie inwestycyjne), połączonych z pozyskiwaniem know-how w zakresie nowoczesnych metod hodowli, żywienia i budowy budynków.
oprac. bcz na podstawie MRiRW