Amerykański rynek żywności kojarzony jest głównie z wielkimi marketami i sieciami fast-foodów. Tymczasem Departament Rolnictwa USA mocno pracuje nad rozwojem lokalnych rynków zbytu produktów rolniczych i promocją lokalnej żywności.
W ramach programu „Farmers market”, dzięki wsparciu rządu USA, powstało w ostatnich latach 8600 lokalnych rynków – targowisk, na których farmerzy sprzedają swoje produkty. Wartość sprzedanych tam towarów szacuje się na 12 mld USD (dane za 2014 rok), a do 2019 roku wartość ta ma przekroczyć próg 20 mld USD. Amerykanie postrzegają jednak takie lokalne targi nie tylko jako miejsce handlu, ale także jako sposób na potrzymanie więzów lokalnych społeczności – są miejscem spotkań, a ich funkcjonowanie generuje dodatkowe miejsca pracy.
Moda na lokalną żywność – wraz z otoczeniem produkcyjnym i handlowym – przyciąga na obszary wiejskie także coraz więcej młodych osób, co ma szczególne znaczenie dla starzejącej się amerykańskiej prowincji.
Oprac. Grzegorz Ignaczewski