StoryEditor

Rolnicy mogą zgłaszać wnioski do KRUS o lepszą dostępność – jak to zrobić i w jakich sytuacjach?

KRUS to instytucja, która jest niezwykle ważna dla rolników, ponieważ odpowiada za ubezpieczenie społeczne tej grupy zawodowej. Co zrobić, gdy dostęp do placówki lub informacji online jest utrudniony?

10.03.2025., 17:49h

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pracuje nad tym, aby z jej usług mogło korzystać coraz więcej rolników, także tych ze szczególnymi potrzebami. KRUS chce być jeszcze lepiej dostępny stacjonarnie, jak i online. Za wdrażanie rozwiązań w tym kontekście odpowiada koordynator ds. dostępności.

Warto zgłaszać każde niedogodności – ale jak to zrobić?

KRUS podaje, że można:

  • zgłosić wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej – czyli przekazanie materiałów, które są niedostępne, ponieważ zgodnie z art.18 ust.1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.848), każdy ma prawo do dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo do uzyskania treści za pomocą alternatywnego sposobu dostępu;
  • zgłosić wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej – formularz można pobrać ze strony KRUS lub napisać go na własną rękę – są to te sytuacje, kiedy osoba o specjalnych potrzebach chce załatwić sprawę w KRUS, ale budynek nie jest dostępny architektonicznie, bo na przykład nie ma podjazdu dla wózków inwalidzkich, windy, czy dostosowanej toalety lub informacyjno-komunikacyjnie, ponieważ nie ma tłumacza języka migowego.

Przeczytaj także: Ile będzie wynosił deputat węglowy z KRUS w 2025 roku?

We wniosku należy opisać, jakie przeszkody utrudniają załatwienie sprawy lub wskazać stronę internetową, do której dostęp jest utrudniony. Ponadto, żądanie powinno zawierać: dane osoby zgłaszającej i sposób kontaktu.

W jakim czasie KRUS zapewni dostępność?

W przypadku dostępności cyfrowej Kasa odpowie na potrzeby zainteresowanych w ciągu 7 dni, natomiast w zakresie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej w ciągu 14 dni.

Gdzie możesz skierować wniosek?

Wnioski można przesyłać drogą tradycyjną, czyli listownie na adres Centrali KRUS: al. Niepodległości 190, 00-608 Warszawa; osobiście w Centrali KRUS lub elektronicznie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Źródło: KRUS

fot. envato elements

Angelika Drygas
Autor Artykułu:Angelika Drygas
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
10. marzec 2025 21:01